Kauneus ja Terveys

Näin pääset eroon huonoista tavoista!

Näin pääset eroon huonoista tavoista!
Moni tahtoo eroon huonoista tavoistaan, mutta miten siinä voi onnistua?
Julkaistu: 14.9.2015

Erinomaisuus

Erinomaisuus ei ole hyve, joka olisi mahdollista vain joillekin. Erinomaisuus on tapa asennoitua ja tehdä asioita. Meidän on tultava tietoiseksi omista tavoistamme. Tavat ovat toistuvia tekoja. Olemme sitä, mitä jatkuvasti teemme.

Tietoinen itsensä johtaminen koostuu päivittäisistä tavoista. Valitsemalla tapamme valitsemme samalla minkälaisiksi päivämme ja koko elämämme muodostuvat. Hyvä elämä koostuu hyvistä tavoista, huono elämä huonoista tavoista. Voimme tehdä valintoja – joka päivä, joka hetki.

Keskity omien konkreettisten tapojesi hiomiseen arjessa. Ole kärsivällinen, askeleet ovat usein pieniä. Niistä muodostuu kuitenkin pitkä matka kohti hyvää elämää.

Tapojen muuttaminen

1. Rutiini – mitä haluat muuttaa?

  • tupakointi, makeanhimo, alkoholi, lääkkeet, netissä surffailu, kynsien pureskelu

2. Ärsyke – mikä käynnistää rutiinin?

  • nälkä, pitkästyminen, tauon tarve, verensokerin lasku

3. Palkinto – mitä saat?

  • kahvi, karkki, pikkuleipä, ympäristön vaihtaminen, työkavereiden tapaaminen, verensokerin nousu
  • kirjoita ylös kehon tuntemukset, ajatukset ja tunteet palkinnon jälkeen

4. Testaa palkintoja

  • kun tekee mieli ottaa karkkia, lähde esimerkiksi ulos ja tee vaikka pari venyttely- tai hengitysharjoitusta syömättä mitään
  • kirjoita ylös kehon tuntemukset, ajatukset ja tunteet jokaisen palkinnon jälkeen

5. Tee suunnitelma

  • jos tunnistat, että makeanhimo yllättää sinut joka päivä klo 14 tienoilla, mene ulos kävelemään, venyttele, tee hengitysharjoituksia tai vaihda muutama sana työkaverin kanssa
  • vähitellen unohdat aiemman tavan

Kokeile näitä

  • älä aloita työpäivääsi sähköpostien lukemisella ja somella, vaan avaa kalenteri ja tehtävälista ja keskity tärkeimpään tehtävään ensimmäiseksi (ensimmäiset tunnit ovat kaikkein tehokkaimpia, eikä niitä kannata hukata toissijaiseen tekemiseen)
  • niputa samankaltainen tekeminen (sähköposti, puhelut, laskut, tarjoukset)
  • varaa tehtävään yhtäjaksoinen aika, päätä mihin pisteeseen viet (osa)tehtävän.
  • jatkuvan lykkäämisen ja päättämättömyyden sijasta voit myös luopua kokonaan tehtävistä (vaivaa turhaan mieltä)
  • opi sanomaan ei, jokainen on vastuussa omasta ajankäytöstä
  • jos tarvitset intensiivistä keskittymistä, hakeudu omaan rauhaan, laita puhelin äänettömälle ja sähköpostista hälytykset pois
  • pidä taukoja säännöllisesti, tee jotain fyysistä
  • ennen töistä lähtöä kertaa päivän saavutukset, luo katse seuraavaan työpäivään ja jätä työpaikka ja työasiat hyvillä mielin taakse

Kirjoittaja on LFC Life Coach.

Lue myös:

Kommentoi »