Kauneus & Terveys

Näin löydät oikean kalorimäärän


Professori Aila Rissanen kehottaa laihduttajaa pudottamaan painoa rytmillä, joka sopii omaan elämäntilanteeseen. Tärkeintä on suunnittelu ja pysyvä elämänmuutos.
Kuvat Fotolia

1. Tee suunnitelma loppuelämäksi­

Pysyvä painonpudotus ei onnistu,­ jollei luo suunnitelmaa uuden elämän­tavan ylläpitämiseksi. Mieti, miten syöt ja mihin ­aikaan, minkälaista elämää elät ja missä tilanteissa iskee houkutus herkutella.

2. Löydä oikea hetki

Stressin tai ihmissuhdeongelmien keskellä ei ole viisasta ryhtyä pudottamaan painoa. Onnistuminen on toden­näköisempää, jos mielialasi on myönteinen.

3. Muista nukkua

Laihdutus kannattaa aloittaa raivaamalla­ tarpeeksi­ aikaa unelle. ­Väsyneenä ei jaksa miettiä ruoan terveellisyyttä­ eikä urheilla.

4. Karsi turhat

Aluksi ruoka­valiosta­ on syytä poistaa sokeripitoiset hiilihydraatit, ­alkoholi ja tyydyttyneet rasvat. Tilalle tarvitaan vähäenergistä kasvispainotteista ruokaa ja pro­teiinia 80–120 grammaa päivässä. 80 grammaa täyttyy, kun juot kaksi­ isoa lasia maitoa ja syöt purkin raejuustoa sekä 200 grammaa kalaa.

5. Löydä sopiva kalorimäärä

Osa pystyy laihduttamaan syömällä­ alle­ 1 000 kilokaloria päivässä. Huomaat kyllä, onko kalorimäärä sinulle liian pieni.­ Huimaus, päänsärky ja väsymys eivät ole terveellisiä merkkejä. Lepää tarpeeksi ja syö sen verran, että jaksat liikkua.

6. Kiiruhda hitaasti

Vaikka ­nopea painonpudotuskin onnistuu, useimmille sopii hidas, omaan elämäntapaan räätälöity laihdutustahti. Pika­dieeteissä lähtee aluksi 2–3 kiloa pelkkää nestettä, joka tulee pikkuhiljaa takaisin.

Lue myös:

Julkaistu: 11.5.2015