Terveys

Näin löydät oikean kalorimäärän

Professori Aila Rissanen kehottaa laihduttajaa pudottamaan painoa rytmillä, joka sopii omaan elämäntilanteeseen. Tärkeintä on suunnittelu ja pysyvä elämänmuutos.

Teksti Tiina Tuppurainen
Kuvat Fotolia
11.5.2015

1. Tee suunnitelma loppuelämäksi­

Pysyvä painonpudotus ei onnistu,­ jollei luo suunnitelmaa uuden elämän­tavan ylläpitämiseksi. Mieti, miten syöt ja mihin ­aikaan, minkälaista elämää elät ja missä tilanteissa iskee houkutus herkutella.

2. Löydä oikea hetki

Stressin tai ihmissuhdeongelmien keskellä ei ole viisasta ryhtyä pudottamaan painoa. Onnistuminen on toden­näköisempää, jos mielialasi on myönteinen.

3. Muista nukkua

Laihdutus kannattaa aloittaa raivaamalla­ tarpeeksi­ aikaa unelle. ­Väsyneenä ei jaksa miettiä ruoan terveellisyyttä­ eikä urheilla.

4. Karsi turhat

Aluksi ruoka­valiosta­ on syytä poistaa sokeripitoiset hiilihydraatit, ­alkoholi ja tyydyttyneet rasvat. Tilalle tarvitaan vähäenergistä kasvispainotteista ruokaa ja pro­teiinia 80–120 grammaa päivässä. 80 grammaa täyttyy, kun juot kaksi­ isoa lasia maitoa ja syöt purkin raejuustoa sekä 200 grammaa kalaa.

5. Löydä sopiva kalorimäärä

Osa pystyy laihduttamaan syömällä­ alle­ 1 000 kilokaloria päivässä. Huomaat kyllä, onko kalorimäärä sinulle liian pieni.­ Huimaus, päänsärky ja väsymys eivät ole terveellisiä merkkejä. Lepää tarpeeksi ja syö sen verran, että jaksat liikkua.

6. Kiiruhda hitaasti

Vaikka ­nopea painonpudotuskin onnistuu, useimmille sopii hidas, omaan elämäntapaan räätälöity laihdutustahti. Pika­dieeteissä lähtee aluksi 2–3 kiloa pelkkää nestettä, joka tulee pikkuhiljaa takaisin.

Lue myös:

6 vinkkiä, joilla Saara laihtui 44 kiloa

Lukijat kertovat: tämä laihdutusvinkki toimii!

5 syytä, miksi lihot

Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirjeet tästä!

Voimaa ja viisautta suoraan sähköpostiisi