Kauneus & Terveys

6 vinkkiä, joilla Saara laihtui 44 kiloa

6 vinkkiä, joilla Saara laihtui 44 kiloa
Saara Eerola karisti 44 kiloa. Hän on onnistunut painonhallinnassa kuuntelemalla kehoaan ja löytämällä tasapainon levon ja treenin välillä.
Kuvat Marica Rosengård

1. Löydä uusi elämäntapa

Kun on opetellut painoa pudottaessa uuden elämän­tavan, sitä on helppo noudattaa myös kiireisessä arjessa. Koen, että olen eri ihminen kuin aikaisemmin. Identiteettini on muuttunut paljon. Mielestäni painonpudottajan pitää keskittyä tulevaan: siihen, minkälainen hän haluaa olla. Urheilen ja syön samalla tavoin kuin ennenkin. Käyn salilla, treenaan kotona tai lenkkeilen kolmesta viiteen kertaa viikossa.

2. Etsi sopiva rytmi

Treenaan mieluiten aikaisin ­aamulla. Aamiaiseksi syön yleensä raakapuuroa öljyn ja marjojen kera, munia ja kasviksia. Tavallinen ateriani koostuu kasviksista ja lihasta, kalasta tai kanasta.­ Lounaaksi saatan syödä kasvissosekeittoa paistetun lihan kanssa. Proteiini­vanukkaat, rahkat ja marjat ovat hyviä välipaloja.

3. Herkuttele välillä

Totta kai syön välillä herkkuja. Ei painonhallinta siihen kaadu. Joskus pidän tiukempia treenikausia, jolloin päätän, etten herkuttele. Ulkona­ syöminen kavereiden kanssa tuo ­piristystä arkeen. Silloin voin syödä­ vapaammin, jos peruspaketti on hallinnassa.

4. Muuta ajatuksiasi

Minun ei tarvitse taistella, elän vain elämääni. Aikaisemmin syömiseni liittyi tunteisiin, enää ei. Laihduttamisessa on tärkeää, että­ muuttaa ajatuksiaan eikä vain opettele­ rutiininomaisesti syömään oikein. Täytyy miettiä, miksi kilot ovat kertyneet, ja ottaa vastuu niiden karistamisesta. On tärkeää arvostaa itseään ja ymmärtää, miten paino vaikuttaa hyvinvointiin.

5. Totuttele uuteen minääsi

Olen jo tottunut siihen, että olen hoikka. Vanha minäni tuntuu niin kaukaiselta, etten enää yhdistä itseäni­ siihen. Aluksi peilikuvaan totuttelu oli vaikeaa, koska saatoin muuttua paljon yhdessä kuukaudessa. Nyt ajattelen, että painoni ja urheilullinen elämä ovat osa minua.

6. Muista levätä

Kun olen kiireinen ja väsynyt, ­tasapainon löytäminen levon ja treenin välillä ei ole aina helppoa. Silloin täytyy uskaltaa levätä. Se on ollut haaste, koska laihduttajalle kontrolli tuo turvaa. Oli iso juttu­ tajuta, etten voi aina pitää ruuvia kireällä. Ennen en osannut tulkita­ ­kehoni viestejä yhtä hyvin kuin ­ny­kyisin. Nyt huomaan, milloin kaipaan lepoa. Tietysti olen ylpeä itsestäni.

Julkaistu: 11.5.2015
Kommentoi »