Kauneus & Terveys

Näin liikkeelle jo tänään!


Liikuntaa on monenlaista ja alkuun pääsee pienin askelin. Juuri siitä syystä sinun on mahdollista aloittaa liikkuminen jo tänään. Hampaat irvessä ei kannata liikkua, koska silloin harrastus loppuu alkuunsa.
Kuvat Thinkstock

Moni tekee uudenvuodenlupauksen aloittaa liikuntaharrastus. Harrastus aloitetaan vaikka hampaat irveessä: NYT liikutaan!

Tällainen harrastaminen loppuu usein yhtä nopeasti kuin alkaa. Muutoksen tekeminen kannattaa aina aloittaa pienistä askelista, jotka juurruttaa tavaksi.

Aloita siis maltilla ja itsellesi sekä kunnollesi sopivalla tavalla. Jos et ole juuri liikkunut, hyvä aloitus on esimerkiksi puolen tunnin kävelylenkki, joka toistuu säännöllisesti pari kertaa viikossa. Näinkin kevyellä arkiliikunnalla on mittavia terveyshyötyjä: sydän tykkää, aivot hyrisevät mielihyvästä, keskittymiskyky paranee ja uni maistuu.

Liikuntaa on monenlaista

Liikuntasuositusten mukaan kestävyysliikuntaa tulisi harrastaa useana päivänä viikossa yhteensä vähintään 2,5 tuntia reippaasti tai reilu tunti erittäin reippaasti. Lisäksi tulisi harjoittaa lihaskuntoa ja liikehallintaa ainakin kahdesti viikossa.

Erityisesti kestävyyskunnon kasvattaminen, kuten arkinen hyötyliikunta, puuhakas lasten kanssa leikkiminen tai metsässä samoilu, tekee hyvää sydämen ja aivojen terveyden sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta. Liikkuvan ihmisen muisti toimii paremmin, päivissä riittää iloa ja energiaa ja aamut ovat virkeitä.

Lue myös: Näin pidät kiinni liikuntalupauksestasi!

Näin liikkeelle!

Keräsimme avuksesi 10 vinkkiä, joiden avulla voit aloittaa liikunnan lisäämisen jo tällä viikolla.

  1. Kävele säännöllisesti jokin päivittäinen matkasi. Voisitko kävellä töihin tai ainakin osan työmatkasta? Voisitko viedä lapsen päiväkotiin kävellen? Jalkaisin tehty kauppamatka nostaa mukavasti sykettä, kun ostokset kantaa repussa kotiin.
  2. Lähde ruokatunnilla pienelle kävelylenkille tai houkuttele kollegat kävelypalaveriin. Samalla aivosi saavat happea ja ajatus kulkee paremmin.
  3. Perustakaa työpaikalle jokin liikuntakerho, houkuttele kaveri tai kumppani tanssikurssille tai pyydä ystävä lenkille. Kunnon ohella hellit sosiaalisia suhteitasi.
  4. Lähde liikkumaan suoraan töistä. Näin vältät väsähtämisen kotisohvalle.
  5. Moni liikuntakeskus tarjoaa varsinkin vuoden alussa ilmaisia tutustumiskäyntejä. Testaa monia ja valitse mukavin!
  6. Sukset esiin ja hiihtolenkille! Tai kaiva luistimet varastosta esiin. Kokeile rohkeasti uusiakin lajeja.
  7. Lähde lasten tai kummilasten kanssa uimahalliin, leikkipuistoon tai luontoon. Lapsen into tarttuu ja tulee huomaamattakin liikuttua enemmän.
  8. Liiku silloin kun parhaalta tuntuu: aamuvirkku säntää sauvakävelylle herättyään, pienten lasten vanhempi illalla lasten mentyä nukkumaan ja opiskelija tekee kuntosalitreenin hyppytunnin aikana.
  9. Mieti, mikä on tärkeintä juuri sinulle ja valitse liikuntalaji sen mukaan. Sosiaaliselle ihmiselle joukkuelajeja, kiireiselle ilo irti hyötyliikunnasta kuten siivoamisesta, itsensä ylittäjälle maraton-harjoittelua ja omaa aikaa kaipaavalle pitkiä pyörälenkkejä.
  10. Hoida arjen työt rivakasti niin, että syke nousee. Lumilapio käteen, imuri heilumaan ja joulukoristeet ullakolle portaita pitkin!

Lue myös: Näin saat treenin tuntumaan paremmalta

Liikunnan ei tarvitse olla hikirääkkiä

Muista, että liikunnan ei tarvitse olla älytöntä rehkimistä: energiaa kuluu ja elimistö nauttii, liikkuu sitten hiljaa tai kovaa.

Liikunnan juurruttamisessa jokaiseen viikkosi voi auttaa liikuntalukujärjestyksen tekeminen. Merkitse viikon liikunnat kalenteriin siinä missä muutkin menosi.

Jos kaipaat kannustinta liikuntamotivaation löytämiseksi, käy kuntotestissä, hanki personal trainer tai sovi säännölliset liikuntatreffit ystävän kanssa. Mieti myös, miksi liikut: kaipaatko vireyttä ja tehoa työpäivään, keveämpää oloa ja kapeampaa vyötäröä vai helpotusta apeuteen ja piristystä mielialaan? Tavoitteiden saavuttaminen kannustaa jatkamaan.

Muista positiivisuus, se helpottaa

Olennaista on myös vaalia positiivista asennetta. Myönteisyys stimuloi aivoja ja ohjelmoi meidät toimimaan tavalla, joka lisää onnistumisen mahdollisuuksiamme.

Pohdi itse, mitkä tavat liikunnan lisäämiseksi sopivat juuri sinulle. Monissa tutkimuksissa on havaittu, että uuteen tilanteeseen joutuneista ihmisistä selviytyvät parhaiten ne, jotka alkavat heti miettiä ja etsiä vaihtoehtoja. Eivät he, jotka selittelevät vanhaa tapaa.

Lue myös:

Älä repsahda – Näin ylläpidät treenimotivaatiota!

5 keinoa innostua treenistä

Aloita liikkuminen tänään!

Julkaistu: 3.1.2013