Kauneus & Terveys

Näin käsittelet lehtikaalia oikein


Kaalit sopivat painonpudottajalle. Lehtikaalissa on vain 40 kilokaloria sadassa grammassa.
Kuvat Satu Nyström

Syö säännöllisesti myös parsa-, kerä-, ruusu- ja hapankaalia. Väitetään, että 3–4 kaaliannosta viikossa suojaisi paksusuoli- ja rintasyövältä. 

Näin valmistat

  1. Huuhtele lehtikaali juoksevan veden alla. Käännä lehdet vastakkain ja leikkaa kova lehtiruoti huolellisesti pois. Jos haluat, voit myös kypsentää ruotia pilkottuna.
  2. Kuitupitoinen lehti on hieman hankala repiä, joten leikkaa kaali pieniksi suikaleiksi.
  3. Voit käyttää lehtikaalia raakana ja höyrytettynä tai vaikka paistaa pannulla maustevoissa. Lehtikaalin maku paranee, kun lisäät siihen sitruunaa, etikkaa tai salaatinkastiketta ja hieman suolaa. Happo ja suola pehmentävät raakaa, kuituista kaalia. Jos teet salaattia, voit hieroa lehtikaalia sormenpäillä ja pehmentää lehden rakennetta.
  4. Lehtikaali maistuu hyvältä myös keitoissa, smoothieissa, piirakoissa, pestoissa ja muhennoksissa. Voit myös valmistaa uunissa tai kuivurissa lehtikaalisipsejä.

Kokeile herkullista lehtikaalisalaattia. Reseptin löydät täältä.

Julkaistu: 3.11.2015