Kauneus & Terveys

Löysin merkityksen työlleni


Erica Flick-Härkönen onnistui rasvadieetin avulla ja viljoja välttämällä laihtumaan 10 kiloa.
Kuvat Kirsi Tuura

Erica Flick-Härkönen on 40-vuotias yrittäjä ja toimitusjohtaja Espoosta. Hän onnistui rasvadieetin avulla ja viljoja välttämällä laihtumaan 10 kiloa.

"Lihon kolme kiloa vain katsomalla korvapuustia. Laihdutin ensimmäisen kerran 11-vuotiaana. Sen jälkeen olen kokeillut kaikkea laihdutuslääkkeistä pussikeittodieetteihin ja nettivalmennuksiin. Ne kyllä toimivat, mutta kilot hiipivät myöhemmin takaisin.

Pahimmillaan painoin 95 kiloa, kun sain toisen lapseni vuonna 2010. Oloni oli hirveä. Kesällä 2016 olin hyvässä kunnossa. Painoin noin 66 kiloa. Sitten lupasin lapsilleni lopettaa tupakoinnin. Tiesin, että tulen lihomaan. Olin polttanut 13-vuotiaasta asti ja nautin siitä. Lapset kuitenkin sanoivat, etteivät halua minun kuolevan tupakkaan. Pystyin tupakoimalla siirtämään ruokailuja eteenpäin. Sen sijaan että olisin napostellut, poltin tupakan. Minun oli vähemmän nälkä.

Kun lopetin, ruokahaluni kasvoi. Söin muuten tavallista kotiruokaa mutta napostelin aterioiden välissä, söin television edessä joka ilta ja leivoin ja herkuttelin viikonloppuisin. Yritin joka päivä aloittaa järkevän ruokailurytmin, mutta en onnistunut. Söin aamupalaksi vain proteiinipatukan mutta illalla repsahdin taas. Lihoin vuodessa 10 kiloa. Se ei ollut niin kamalaa. Tiesin, että niin käy. Tupakoinnin lopettaminen oli minulle kova paikka. Olisi ollut täysin yli-inhimillistä yrittää hillitä painonnousua samaan aikaan.

HALUSIN LAIHTUA POIS KILOT, jotka olin lihonut. Kesällä 2017 aloin todella ottaa selvää painonhallinnasta ensimmäistä kertaa elämässäni. Luin paljon ja löysin Facebookista vähähiilihydraattiseen ruokavalioon keskittyneen ryhmän. Siellä jaettiin kokemuksia ja reseptejä. Oivalsin, että moni lihoo, koska verensokeri heittelee. Hiilihydraatit nostavat verensokeria nopeasti, sitten se romahtaa. Tulee taas nälkä.

Aloin noudattaa vähähiilihydraattista eli LCHF (low carb high fat) -dieettiä. Söin 20 grammaa hiilihydraattia, 60 grammaa proteiinia ja 120 grammaa rasvaa päivässä. Määrät lasketaan tavoitepainon mukaan. Moni luulee, että tämä on proteiinidieetti, mutta oikeasti se on rasvadieetti. Rasva ei nosta verensokeria ja pitää kylläisenä pitkään.

Aamiaiseksi söin esimerkiksi mantelijauhoista tehtyjä lettuja ja lounaalla ja päivällisellä lihaa tai kalaa, kasviksia ja kastiketta. Jätin pois viljat, sokerit ja hedelmät, sillä ne eivät kuulu ruokavalioon. Hedelmissä on paljon sokeria. Pidän niitä luonnon karkkeina, joita voi nauttia harkiten. Vältin niitä pitkään täysin. Nykyisin syön silloin tällöin omenan. Yritän käyttää sen sijaan enemmän marjoja.

Laihduin syksyn aikana 10 kiloa.

MINULLA ON NYT HYVÄ JA ENERGINEN OLO. Lounaan jälkeen ei tule hiilariväsymystä. Olen huomannut, että vilja aiheuttaa minulle pahaa vatsasärkyä. Siksi sitä on helppo välttää. Tämä ruokavalio sopii minulle, vaikkei välttämättä kaikille. Ummetusta tai muita vastaavia oireita minulla ei ole ollut. Se johtuu varmasti siitä, että olen perehtynyt asiaan. Yritän syödä niin, että saan tarpeeksi kuituja, vitamiineja ja rasvahappoja, vaikka en syö leipää. Mansikoissakinon kuituja.

En ole kokenut ruokavaliotani rajoittavaksi tai hankalaksi. Monet tavalliset kotiruoat voi muokata siihen sopiviksi.

INNOSTUIN LAIHTUMISESTANI niin paljon, että halusin rohkaista muita samaan. Tämä ruokavalio sopii erityisen hyvin kaltaiselleni uraäidille, jonka elämä on täyttä. Se ei vaadi liikuntaa, ja sitä on helppo soveltaa kiireiseen arkeen.

Olin yrittäjä jo entuudestaan. Elämänmuutoksen myötä perustin uuden yrityksen ja ostin Facebook-ryhmän, josta sain kipinän laihtumiseen. Nyt tarjoan valmennusta Team LCHF Suomi -sivustollani.

Tavoitteiden saavuttaminen on tuonut minulle onnea. Iloitsen siitä, että oloni on paljon freesimpi ja energisempi kuin ennen. Olen edustavampi ja mahdun kauniisiin vaatteisiini. Laihtuminen toi elämääni uuden uran ja ennen kaikkea merkityksellisyyttä. Autan nyt muita laihtumaan. On ihanaa kuulla onnistumistarinoita ja tuntea, että teen jotain tärkeää.”

Erican vinkit laihtumiseen

  1. Mieti, miksi haluat pudottaa painoa. Sinun pitää haluta sitä itsesi takia, ei jonkun toisen. Muuten motivaatio ei riitä.
  2. Selvitä, millainen tapa laihduttaa sopii parhaiten elämääsi.
  3. Pilko projekti pienempiin osiin. Tee selkeät tavoitteet ja välitavoitteet. Palkitse itsesi, kun saavutat välitavoitteen. Mene vaikka kylpylään tai osta itsellesi jotain kaunista. Se motivoi.
  4. Ota kuva ja mittaa itsesi aluksi. On hyvin palkitsevaa nähdä muutos.
  5. Pyydä lihatiskiltä 200 grammaa ihraa ja laita se jääkaappiin. Katso sitä aina kun tuntuu, että olet laihtunut vain vähän. Huomaat, miten paljon vain 200 grammaakin on.

Julkaistu: 28.1.2019