Kauneus ja Terveys

Kumpi on parempi: Sali vai kuntokeskus?

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Trainer4You
Kumpi on parempi: Sali vai kuntokeskus?
Personal trainer kertoo, riittäkö kuntosali vai tarvitsetko kuntokeskuksen.
Julkaistu: 10.8.2015

Kannattavin sinulle saattaa olla se paikka, jossa on laaja valikoima ryhmäliikuntatunteja. Yleensä paras valikoima on isoissa kuntokeskuksissa.Jos tykkäät treenata lähinnä painoilla ja haet aerobista lenkkipolun puolelta, etsi itsellesi hyvä perussali läheltä työpaikkaa tai kotia.Jos saat kicksit ohjatuista tunneista, ja salitreeni ainoastaan täydentää palettiasi, mene ihmeessä kuntokeskukseen, joka vastaa tarpeisiisi.

Tekniikkaopastusta kannattaa aina pyytää ammattitaitoiselta trainerilta.

Treenipaikan valintaan vaikuttavat sijainti, hinta, tuntitarjonta, kuntosalin varustus ja henkilökunta. Mitä enemmän aikaa kuntokeskuksessa viettää, sitä tärkeämmäksi sen asiakaslähtöisyys ja tarjonta muodostuu. Pelkästään tympeä vastaanotto asiakaspalvelussa voi saada innostuneen treenaajan muuttamaan mielensä ja kääntymään kannoillaan.

Kuntokeskukset ovat tänä päivänä elämyskeitaita. Panostetaan väreihin, sisustukseen ja varustukseen. Asiakkailta haetaan jatkuvasti palautetta ja toimintaa pyritään kehittämään nykyajan trendejä vastaamaan. Tunteja on joka lähtöön. Lihaskuntoa, sykettä nostavaa, kehonhallinta- ja liikkuvuustunteja.

Tunteja pyritään asettamaan kalenteriin niin, että niiden yhdisteleminen olisi helppoa. Sisäpyörätunnilta kahvakuulaan ja sieltä pilatekseen. Solariumista hierovaan tuoliin ja infrapunasaunan kautta kotiin.

On kuljettu pitkä matka hikisiltä, magnesiumin tahrimilta kulmasaleilta nykypäivän hehtaarikeskusten asiakaspalvelukyselyihin ja kinesis-laitteisiin.

Eikö naisen itsetunto muka kestä sekasalia?

Etenkin naisille ryhmäliikuntatunneille osallistuminen voi olla helpompaa ja mielekkäämpää kuin kuntosalilla eksyneenä yksin palloilu. Ryhmäliikuntatunneilla liikutaan massan mukana ja silmätikuksi joutuminen on harvinaista. Siellä on ohjaaja, joka käskee tekemään. Ohjaaja, joka tsemppaa ja huutaa ja vahtii. Aivot voi turvallisesti ”laittaa narikkaan” ja keskittyä hikipäässä tekemään, niin kuin sanotaan.

Kuntosaleilla puolestaan mielletään olevan ihmisiä, jotka sisäänpäin kääntynein katsein vääntävät supersarjoja. Ihmisiä, jotka testosteronin hiestämin lihaksin ihailevat itseään peilistä,  ja joiden rinnalla kuka tahansa tuntee itsensä minni hiireksi. Tumpeloksi tolvanaksi joka ei osaa säätää edes penkin istuinta kohdalleen.

Sekasaleilla miehet tuijottavat. Naisten saleilla äänekkäästi äheltävää punttipirkkoa katsotaan kieroon. Sisäpyörätunnilla takarivin miehet ovat kaikki sikoja eikä hieno nainen saa hikoilla. Kirjoittamattomat säännöt ja ajatustavat sanelevat melko pitkälle sitä, millaiselle tunnille tai salille kenenkin itsetunto kestää astella. 

Ensin asiantuntijan ohjaus, sitten salille

Asetetaan hetkeksi stereotypiat sivuun ja keskitytään pohtimaan kuntosalitreenin ja lihaskuntotunnin välisiä eroja. Miksi kannattaa mennä kuntosalille ennemmin kuin lihaskuntotunnille ja päinvastoin?

Ilman asiantuntevaa ohjausta ei kuntosalille kannata mennä yksinään palloilemaan. Iso osa kuntosalin vihaajista vihaavat kuntosalia yksinomaan motivoitumisen puutteesta. Laitteet ovat pelottavia. Hyväkuntoiset lihaskimput ovat pelottavia. Oma treeni voi sujua vain viereiseltä treenaajalta salaa mallia katsoessa. Sekin tuntuu hankalalle.

Jos omat tavoitteet ovat kirkkaana mielessä, ja treeni on sen mukaista, saadaan salilta tuloksia. Lihaskuntoharjoittelu tukee kiinteytymistä, hapenottokyvyn kehittymistä ja painonhallintaa. Se lisää liikkuvuutta ja  kehittää voimaa, tasapainoa sekä ketteryyttä.

Oikealla harjoittelulla ryhtiongelmat ja niska-hartia –seudun vaivat hellittävät. Salilta voi saada uusia kavereita ja sosiaalinen piiri laajenee. Itsetunto nousee kohisten kun peilikuva muuttuu ja askel kevenee. 

Ryhmäliikunta tuo lisää kestävyyttä

Lihaskuntotunnin ero kuntosalitreeniin on ilmeinen. Siinä, missä kuntosalilla on mahdollista treenata isoilla painoilla ja vempeleillä, keskitytään ohjatuilla tunneilla useimmiten lihaskestävyyden kehittämiseen. Sarjat ovat pitkiä ja niitä suoritetaan kevyillä painoilla.

Tuntivariaatiot mahdollistavat hapenottokyvyn tehokkaan kehittämisen yhdessä lihaskunnon kanssa. Toiminnallisilla tunneilla saavat toimistotyön puuduttamat aivot virikkeitä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Isossa porukassa voi ohjaajan olla vaikea kiinnittää riittävästi huomiota jokaisen oikeaoppiseen liikesuoritukseen ja vahinkoja tapahtuu. Tästä syystä voisikin olla hyvä opetella eri tekniikat valmentajan opastuksella ohjatun tunnin ulkopuolella. Tämän jälkeen vain taivas on rajana.

Voinko hyötyä molemmista?

Kuntosali ja lihaskuntotunnit tukevat mainiosti toinen toisiaan. Palautumiseen kannattaa varata muutama vuorokausi samojen lihasryhmien harjoittamisen välille. Välipäivinä voi hyötyä muista ryhmäliikuntatunneista, kuten sisäpyöräilystä tai kehonhuollollisista tunneista.

Kiinteytyjälle ja painonpudottajalle sopii erinomaisesti fiksusti tehty variointi. Maanantaina lihaskuntoa, tiistaina kevyttä aerobista pyöräillen. Keskiviikkoon lepopäivä ja torstaina napakka saliveto.

Perjantaina liikkuvuutta kehittävä tunti ja lauantaina saunalenkki (kävellen, ei syöden..). Sunnuntaina lepoa ja kevyt kävelylenkki luonnon helmassa.

Saatesanoina tähän loppuun on lisättävä, että aika harva kuntosalilla katsoo ketään toista kieroon. Useimmiten sieltä löytyy reilua porukkaa, jotka ovat aina valmiita auttamaan toinen toisiaan. Mitä isompi kaappi, sitä ystävällisempi mieli. Hypätkää sekaan vaan!

Personal trainer Liina Sievers jakaa parhaat vinkkinsä treeniin.

"Työskentelen personal trainerina, teen yritysvalmennuksia ja luennoin hyvinvointiin liittyvistä asioista. Trainer4You:lla toimin kouluttajana ja asiantuntija-tehtävissä. Iltaisin ohjaan ryhmäliikuntatunteja, lenkkeilen koiran kanssa metsässä, opiskelen saksaa ja muita mielenkiintoisia asioita. Minulla on kaksi lasta, joiden kanssa pelataan futista, käydään uimassa ja katsotaan hyviä leffoja kasassa sohvalla. Haaveilen pitkistä yöunista ja kiireettömistä aamuista ja siitä, että minulla olisi vastaus kaikkiin maailman kysymyksiin."

1 kommentti