Terve.fi

Kuinka päästä eroon napostelusta? 3 vinkkiä

Kuinka päästä eroon napostelusta? 3 vinkkiä
Herkuttelu stressaa ja ahdistaa, mutta se tuntuu kuitenkin helpottavan työ- tai opiskelupaineita. Näillä vinkeillä helpotat herkutteluhimoa.
Julkaistu: 4.6.2017

Ahdistaa, uudenvuodenlupauksena vannottu kesäkunto jäi saavuttamatta. Syksyllä taas karistellaan lomakiloja. Herkuttelu stressaa ja ahdistaa, mutta se tuntuu kuitenkin helpottavan työ- tai opiskelupaineita.

Ravitsemusterapeutti Hanna Partasen mukaan ihmiset stressaavat ruuasta. Hän sanoo käsittelevänsä ruokastressiä vastaanotollaan päivittäin.

Näin vähennät napostelua:

  • Huolehdi unestasi. Liian lyhyet yöunet tai kova stressi vaikuttavat kehon hormonitasapainoon, esimerkiksi greliinitasoihin. Kun greliini-hormonin määrä kehossa kasvaa, myös niin sanotun pikkunälän tunne kasvaa, Partanen kertoo. Tämä aiheuttaa napsimista erityisesti iltapäivällä ja ilta-aikaan.

    Myös kehon kortisolipitoisuus nousee stressin vuoksi. Partasen mukaan liian suuri kortisolin määrä vähentää kehon lihasmassaa ja lisää rasvamassaa. Lisäksi liiallinen kortisoli aiheuttaa unenpuutetta, kohottaa verenpainetta ja laskee mielialaa.

  • Poissa silmistä, poissa mielestä. Tutkimuksissa on havaittu, että visuaalinen ärsyke on suuri. Jos herkut ovat esillä työpöydällä, tulee niitä syötyä tuplamäärä siihen verrattuna, jos ne ovat purkissa piilossa kauempana hyllyllä. Työpaikalla voi myös ottaa herkkukulttuurin esille: ovatko kaikki tyytyväisiä siihen, että kahvitilassa on aina tarjolla houkutuksia pullan tai kakun muodossa.
  • Säännöllisyys. Syö 4–6 kertaa päivässä. Näin nälkä pysyy kurissa, etkä sorru herkuttelemaan niin herkästi. Myös annoskoot pysyvät kohtuullisina, kun nälkä ei ehdi kasvaa liian suureksi ruokailukertojen välillä.

Lähde: Hanna Partasen esitys Stressipäivillä Helsingissä 24.5.2017

Lue myös:

Kommentoi »