Kovaan vatsaan on monta syytä: arkirutiinien muutokset, stressi ja tietyt lääkkeet − näin ennaltaehkäiset ummetuksen

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Laxoberon
Kovaan vatsaan on monta syytä: arkirutiinien muutokset, stressi ja tietyt lääkkeet − näin ennaltaehkäiset ummetuksen
Kova vatsa on yleinen vaiva, johon moni törmää jossain vaiheessa elämäänsä. Ummetusta on kuitenkin mahdollista ennaltaehkäistä säännöllisillä ja terveellisillä elintavoilla.

Ummetus on asia, josta harva haluaa puhua, vaikka kyseessä on hyvin yleinen vaiva. Joka viides aikuinen on kärsinyt kovasta vatsasta kuukausittain tai useammin viimeisen vuoden aikana.* Harventuneen ulostamistahdin lisäksi ummetus aiheuttaa epämiellyttävää oloa, turvotusta ja ilmavaivoja, jotka puolestaan saattavat turhauttaa ja ahdistaa.

Tilapäisen ummetuksen syyt ovat moninaiset. Niitä voivat olla esimerkiksi stressi, ruokavaliomuutokset ja lääkitys. Vaikka ummetusta esiintyy kaikilla, kärsivät naiset kovasta vatsasta miehiä useammin.

Ummetus ei katso ikää, vaan sitä esiintyy vauvasta vaariin. Vaiva on kuitenkin yleinen yli 65-vuotiailla, sillä aktiivisuuden vähentyminen, vähäinen syöminen ja juominen sekä tietyt lääkkeet ja sairaudet vaikuttavat myös vatsan toimintaan.

Mistä tunnistan ummetuksen?

Epämiellyttävää oloa, turvotusta, ilmavaivoja, vatsa ei toimi – kuulostaako tutulta? Ummetus määritellään tilanteeksi, jossa suoli tyhjenee harvemmin kuin kolme kertaa viikossa tai jos ulostaminen on useimmiten vaikeaa kovan ulosteen vuoksi.

Jos ummetus jatkuu useita viikkoja, eivätkä elintapojen muutokset tai itsehoitotuotteet auta, on syytä kääntyä lääkärin puoleen.

Lue lisää ummetuksesta kovavatsa.fi

Stressaatko vatsallasi?

Stressistä kärsii nykypäivänä yhä useampi, eivätkä tämän kevään poikkeusolot ole helpottaneet tilannetta. Kiireen keskellä moni reagoi tilanteeseen vatsalla, sillä keskushermosto ja suolisto ovat tiiviisti yhteydessä toisiinsa – ulottuuhan vagus- eli pitkä aivohermo päästä suolistoon asti. Tämän takia stressaava ajanjakso voi tuoda mukanaan ummetuksen, vaikka usein stressiin yhdistetään löysä vatsa. Jos lisäksi tingitään liikunnasta ja yöunesta, säännöllinen ateriarytmi on kateissa ja ruokavaliokin on yksipuolistunut, ei ole ihme, jos vatsasi toimii harvemmin kuin aiemmin.

Kovan vatsan vaivatessa katse kannattaa kääntää omaan toimintaan ja myös vaatetukseen – aiheuttavatko ne omalta osaltaan ongelmia? Jos istut koko ajan, on suolistokin lytyssä, eikä toimi kunnolla. Myös esimerkiksi housujen tiukka vyötärönauha voi painaa suolistoa.

Näin ennaltaehkäiset ummetusta

Terveelliset elämäntavat ja pitkäjänteisyys ovat tärkeässä roolissa ummetuksen ennaltaehkäisemisessä ja hoidossa.

Suolisto rakastaa liikettä. Liikunta tukee suoliston ja mielen hyvinvointia. Suolistolle ei ole väliä, missä muodossa päivittäinen liikunta-annos tulee, vaan esimerkiksi hyötyliikunta on hyvä apu. Suosi portaita hissin sijaan, tee välillä töitä seisten ja suosi taukojumppaa. Liikuntamuodoista esimerkiksi kävely, jooga ja pilates tekevät hyvää suolistolle.

Suosi kuitupitoisia vaihtoehtoja. Aikuisten tulisi nauttia kuitua päivittäin 25–35 grammaa. Sen saa kokoon esimerkiksi näillä: kulhollinen kaurapuuroa, kourallinen marjoja, pari viipaletta ruisleipää ja lautasellinen kasviksia. Ohjenuorana kannattaa pitää sitä, että ruokavaliosta löytyisi riittävästi kuitupitoisia täysjyvätuotteita.

Juo riittävästi vettä. Mikäli elimistö ei saa riittävästi nestettä, se korjaa vajausta lisäämällä veden imeytymistä paksusuolesta, mikä saattaa aiheuttaa ummetusta. Nauti siis 1,5–2 l nestettä päivässä.

Pidä huolta ateriarytmistä. Nauti ateriasi aina samaan aikaan päivästä, niin vatsasikin toimii säännöllisesti. Myös aterioiden välit on hyvä pitää tasaisina syömällä 4–6 kertaa päivässä. Hyviä välipaloja ovat esimerkiksi siemennäkkäri, hedelmät, voileipä ja rahka marjoilla sekä leseillä, talkkunalla tai myslillä.

Laita vessatavat kuntoon. Älä unohda säännöllistä ulostamisrytmiä. Huonot vessatavat ja pidättäminen voivat totuttaa suoliston laiskaksi.

Ummetusta voi siis sekä hoitaa että ennaltaehkäistä elintavoilla. Ummetuksen itsehoito elämäntapamuutoksien avulla ei kuitenkaan vaikuta vatsan toimintaan välittömästi, sillä onnistumiseen tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja pysyvää muutosta. Jos vatsa on kovalla ja ummetus ei helpotu, on toisinaan tarvetta myös itsehoitolääkkeille ja -valmisteille kuten Laxoberonille.

Smoothie on hyvä välipala – katso ohje

* YouGov Finland, verkkopohjainen ummetustutkimus, 4/2018, N=2011. YouGov on toteuttanut ummetustutkimuksen Sanofi Oy:n toimeksiannosta.

LAXOBERON® ummetukseen.

Vaikuttava aine natriumpikosulfaatti. Yli viikon jatkuvassa käytössä, alle 12-vuotiaille ja raskauden aikana vain lääkärin ohjeen mukaan. Ummetuksen pitkittyessä tulee sen syyt selvittää. Tutustu huolella pakkausselosteeseen. Itsehoitolääke. Markkinoija Sanofi Oy.

SAFI.DULC12.20.05.0226 05/2020

Julkaistu: 5.6.2020
Kommentoi »