Voi hyvin

Korianteria stressiin


Korianteri on yksi maailman vanhimmista mausteyrteistä. Tämä vitamiinipommi rauhoittaa myös levottoman mielen.
Kuvat Timo Villanen

Historia

Korianteri on kotoisin Välimeren itäisiltä ja eteläisiltä rannikkoalueilta, ja se mainitaan jo Vanhassa Testamentissa. Kasvi kulkeutui roomalaisten mukana Pohjois-Eurooppaan ja espanjalaisten repuissa Etelä-Amerikkaan. Euroopasta lähteneet uudisasukkaat veivät sen Pohjois-Amerikkaan ja Meksikoon. Suomessa yrttiä viljellään melko vähän, koska sopivia lyhyen kasvukauden lajikkeita ei ole ollut saatavilla. Sisältää paljon A- ja K-vitamiineja sekä B-, C- ja E-vitamiineja.

Käyttö

Korianteri on tärkeä osa meksikolaista, thaimaalaista ja vietnamilaista ruokakulttuuria. Kaukoidässä tätä yrttiä kutsutaan kiinalaiseksi persiljaksi, ja sitä käytetään persiljan tapaan. Korianteri sopii herne-, kesäkurpitsa-, linssi- ja papuruokien mausteeksi. Sitä voi lisätä myös leipätaikinaan.

Nuoret alalehdet maustavat lihapadat, salaatit ja kastikkeet. Korianteri on kaunis ruokien koriste. Sitä käytetään myös ginin ja erilaisten liköörien mausteena.

Henkinen vaikutus

Kiinassa yrtin uskottiin antavan ikuisen elämän. Ahdistus ja stressi oireilevat joskus pahoinvointina, johon korianteri voi tuoda helpotuksen. Kasvin siemenistä puristetulla öljyllä sanotaan olevan tyynnyttäviä vaikutuksia. Korianteri rauhoittaa myös hermoja. B-vitamiinipitoisena yrttinä se on kaikin tavoin hyväksi mielelle.

Yllätys

Korianteri jakaa mielipiteet. Osa ihmisistä maistaa siinä saippuan, eivätkä pidä tästä yrtistä lainkaan. Kuivattaessa korianterin maku kuitenkin muuttuu olennaisesti.

Kansanlääkinnässä yrttiä on käytetty vatsakipujen hoitoon. Se lievittää myös kuukautisvaivoja. Voit lisätä korianteria yrttikääreeseen helpottamaan särkyä. Kokeile sitä yhdessä mäkimeiramin tai mintun kanssa.

Vitamiinit

Sisältää paljon A- ja K-vitamiineja sekä B-, C- ja E-vitamiineja.

Julkaistu: 29.1.2019