Kauneus & Terveys

Kolottavatko korkokengät? Näin selviät kivusta


Korkokengät aiheuttavat monille kipuja. Lue asiantuntijoiden vinkit kivun selättämiseen.
Kuvat Fotolia

1. Kiinnitä huomiota korkoon

Lähtökohtaisesti korkokenkä on jalalle haasteellinen. Mitä korkeampi korko, sitä epäluonnollisemmassa asennossa jalka on. Kapea, korkea korko tuntuu huteralta kävellessä, jos kenkä on liian suuri.

Poimi vinkit! Pidä huolta jaloistasi – 8 tärkeää neuvoa

Jos et käytä usein korkokenkiä, kannattaa valita matalampi tai leveämpi korko tai vaihtoehtoisesti kiilakorko. Näin kenkä on tukevamman tuntuinen ja sillä on helpompi kävellä. Tukeva korko auttaa myös painoa jakautumaan tasaisemmin päkiän ja kantapään välille. 

2. Valitse oikeanlainen kenkä

Korkokenkiä valitessa kannattaa panostaa ensisijaisesti hyvään, omaan jalkaan sopivaan lestiin, laadukkaaseen materiaaliin, kuten nahkaan, ja oikeaan kokoon. Liian pienessä kengässä jalkaterän lihakset ovat supussa eivätkä pysty tukemaan jalkaterän kaarta. Ilman tukea kaari saattaa laskeutua, joka aiheuttaa painetta ja venymistä jalkaterän pehmytkudoksissa.

Uusi nahkakenkä saa kuitenkin istua aluksi todella napakasti, jotta nahan muotouduttua se pysyy edelleen hyvin jalassa.

Lue lisäksi: Huolehdi jaloistasi ja vältät turhat rakot

Jos kenkä on alun perin liian suuri, kantapää alkaa nousta kävellessä, eikä kenkä pysy tukevasti jalassa.

Parhaassa tapauksessa kengässä on säätövaraa, kuten kiinnitysremmit tai vetoketju, jotta kenkää voi jalan turvotessa myös löysentää.

Platform, eli päkiän alla oleva lisäpohja, on mukavuutta lisäävä seikka, sillä silloin korko ei tunnu niin korkealta. Kenkä on myös paksumpi päkiän kohdalla, mikä vaimentaa päkiään kohdistuvia iskuja ja lisää käyttömukavuutta. 

3. Vahvista jalkoja

Voimakas jalkaterä jaksaa hyvin epäluonnollisessa asennossa korkokengillä kävellessä. Tärkeää on pitää jalkaterän, säären ja pohkeen lihakset joustavina ja voimakkaina.

Voit harjoittaa lihaksia esimerkiksi seuraavalla tavalla: nouse varpaille ensin jalkaterät osoittaen ulospäin, sitten sisäänpäin ja lopuksi suoraan eteenpäin. Toista kaikki liikkeet 30 kertaa rauhalliseen tahtiin.  

4. Hätäapua pohjallisista ja pehmusteista

Korkokenkiä voi muokata päkiäpohjallisilla. Useimmilla jalat ovat hieman erikokoiset ja kenkä on valittava suuremman jalan mukaan. Tällöin pienemmän jalan kenkään on hyvä laittaa päkiäpohjallinen, joka estää jalkaa valumasta eteenpäin korkokengässä.

Kenkiin voi myös ostaa apteekista, suutarilta tai kenkäkaupoista muitakin silikonisia ja nahkaisia tukia ja suojia, jotka pehmittävät ja tasaavat kuormitusta sekä suojaavat ihoa.

Pehmusteiden tarve on toissijainen, jos itse kenkä on sopiva. Mielummin kannattaa käyttää aikaa löytääkseen itselleen mukavimman kengän. 

5. Taukojumppaa

Kipeitä jalkoja kannattaa kesken päivänkin hieroa ja venytellä ja nilkkoja pyöritellä. Varpaita kannattaa liikutella ja harottaa, koska ne ovat usein korkokengissä puristuksissa.

Kokeile myös keinua kantapäältä päkiälle ja rullata lämpimällä tai kylmällä vedellä täytettyjä muovipulloja jalkapohjia.

Mahdollisuuksien mukaan kannattaa pitää matalia vaihtokenkiä mukana, jotta jalka saa välillä levätä.

Kotiin päästyäsi kipeät jalat kannattaa laittaa kylmään vesiastiaan, joka lievittää kipua ja laskee turvotusta. Erilaiset kylmägeelit ja –hauteetkin auttavat. Jalat kannattaa myös nostaa ylös, sillä se palauttaa laskimoverenkiertoa.Juttua varten haastateltiin Helsingin Stockmannin naisten jalkineiden osastopäällikkö Eija Vilkkaa sekä jalkaterapeutti Sami Pesosta.

Kirjoittaja Elina Auvinen on estenomiopiskelija Laurea-ammattikorkeakoulusta. Hän suoritti harjoittelujaksonsa Kauneus ja Terveys -toimituksessa.

Julkaistu: 28.12.2015