Kauneus & Terveys

Kirkasvalohoidolla kaamosta vastaan

Kirkasvalohoidolla kaamosta vastaan

Kun aurinkoa ei näy ja mieli painuu maahan, tehokasta apua kaamosväsymykseen saa kirkasvalolampun loisteesta. Päivittäinen valohoito antaa virtaa pimeimpäänkin arkeen.
Teksti Eeva Mykkänen
Kuvat Thinkstock
Mainos

Pysyäkseen virkeänä ihmisen tulisi saada päivittäin 1-2 tuntia luonnonmukaista valkoista valoa, jonka voimakkuus on vähintään 2500 luksia. Normaaleilla valaisimilla hyvin valaistussa huoneessa saattaa pimeimpään vuodenaikaan valon voimakkuus olla enintään 500 luksia, ja pilvisenä talvipäivänä valo ulkona voi jäädä 1000 luksin paikkeille. Kesäpäivinä taas valo ulkotiloissa on hyvin voimakasta, 50 000–100 000 luksia. Ero vuodenaikojen välillä on huikea, eikä ole mikään ihme, että kaamosaikaan kärsitään valon puutteesta.

Lue myös: Näin selviydyt kaamoksesta

Kirkasvalohoito on helppo tapa hankkia tuiki tarpeellista valoa ja se onnistuu oma-aloitteisesti kotikonstein; kirkasvalolamppuja saa esimerkiksi alan erikoisliikkeistä sekä hyvin varustetuista tavarataloista. Kyse on yksinkertaisesti loistelampusta, joka antaa voimakasta valkoista valoa. Oikeaoppisen kirkasvalolampun valaistusvoimakkuus on vähintään 2500 luksia ja valo on laadultaan juuri oikeanlaista valkoista valoa.

Kirkasvalolampussa ei ole UV-säteilyä, joten sen antama säteily ei rusketa tai aiheuta muita ihoreaktioita. Piristävän tehon oletetaan perustuvan valon aiheuttamaan hormonien tuotannon säätelyyn – kirkasvalo, kuten auringonvalokin, vähentää ns. pimeähormonin eli melatoniinin eritystä aivoissa.

Lue myös: Kaamosmasennus helpottaa oikealla ruokavaliolla

Kirkasvalolampusta valoa pimenevään syksyyn 

Kirkasvalolamppu kannattaa hankkia hyvissä ajoin syksyllä iltojen pimetessä, ja sitä voi käyttää kevääseen asti, kunnes luonto alkaa hoitaa riittävän valon tarjoamisen. Hoidon teho on parhaimmillaan, kun valossa oleillaan säännöllisinä kuureina päivittäin 1-2 viikon ajan. Paras aika valohoidolle on heti aamulla, jolloin se piristää oikeaan aikaan; illalla otettu valohoito saattaa aiheuttaa univaikeuksia.

Valoa tulisi nauttia puolesta tunnista kahteen tuntiin kerrallaan ja sopiva etäisyys lampusta on 60–110 cm.

Kirkasvalohoidon haittavaikutuksina on todettu silmien rasittumista, lieviä näköhäiriöitä, päänsärkyä, kiihtymystä ja pahoinvointia. Jos oireita tulee, ne esiintyvät useimmiten hoidon alkuvaiheessa ja häviävät tai lievenevät valon annostusta vähentämällä. Silmien rasittumisen välttämiseksi lamppua ei kannata katsoa kohtisuoraan. Hoidon aikana voi siis touhuilla normaalisti, keitellä aamukahvit ja lukea lehden – riittää, että lamppu on näkökentässä ja etäisyys suunnilleen oikea.

Asiantuntijana juttua varten haastateltiin Instrumentariumin tuoteneuvoja Minna Liljeqvistia.

Lue myös:

10 tärkeintä vinkkiä kaamosaikaan

Apua kaamosmasennuksen makeanhimoon

Kirkasvalolamppu päälle nyt

Piristystä syksyyn kirkasvalolla ja joogalla

Julkaistu: 25.6.2015