Kauneus & Terveys

Katja Kettu: Joskus oksennan ennen esiintymistä


Kirjailija Katja Kettu kärsii esiintymisjännityksestä, joka tuntuu välillä paniikkihäiriöltä. Häntä auttavat luontaistuotekaupan eteeriset öljyt.
Kuvat A-lehdet

”Olen ollut aina jännittäjä. ­Lapsena ­minua hermostuttivat hiihtokilpailut. ­Vatsa meni sekaisin, ­enkä saanut unta.Jännitän edelleen esiintymisiä. Joskus oksennan ennen kuin menen lavalle bändini kanssa. Kyse on ihan paniikkihäiriöstä. Jari Tervo sanoi minulle kerran: ’Esiintymään oppii esiintymällä.’ Kun puhuu kirjoistaan tarpeeksi monta kertaa, ei jaksa aina pelätä.

Esiintymistilanteet ovat erilaisia. Jos en tiedä, millainen yleisö on, olen epävarma. Samoin käy, jos en tiedä, mikä on roolini.Jos olen läsnä kirjailijana, tilanne on ­selkeä. Viime vuonna juonsin mielenosoituksen. Paikalla oli tuhansia, ja minua pelotti hirveästi."

Esiintymisjännitys on fyysisesti raskasta

“Jännittäminen on henkisesti ja fyysisesti todella raskasta. Kirjoitusvaiheen jälkeen on aina vaikea aloittaa esiintymiset. Kun Kätilö-kirja ilmestyi, tein kahden ja puolen kuukauden mittaisen puhuja­kiertueen.

Hermostuneisuus laantui hieman, kun pääsin kiinni rutiiniin. Sitten oli vielä illallisjännitys. Joka ilta piti tavata uusia ihmisiä.

Yritän muistaa, että jos ihmiset huomaavat reaktioni, harva ajattelee, että se on noloa. Suurin osa on ollut joskus hermostunut.”

Beetasalpaajat väsyttävät liikaa

“Altistan itseni jatkuvasti pelottaville tilanteille. Minua auttaa, kun teen itselleni selväksi, että päätyöni on kirjoittaminen, ei esiintyminen. Pidän myös mielessä, ettei universumi ole loputtoman kiinnostunut juuri minusta.

Sukelluskurssilla oppimani jatkuva ulos­hengitys auttaa rauhoittumaan. Beeta­salpaajia en enää käytä, sillä ne väsyttävät.Luontaistuotekaupan eteeriset öljyt ovat auttaneet. Jo rauhoittava tuoksu tuo mieleen hyvän muiston. Se helpottaa.”

Katjan vinkit esiintymisjännityksen lievittämiseen:

  1. Hengitä pitkää ulos­hengitystä, joka lähtee vatsanpohjasta. Ääni tulee silloin alakurkun päästä.
  2. Älä juo kahvia tai muuta kofeiinipitoista ennen jännittävää tilannetta.
  3. Testaa rauhoittavia eteerisiä öljyjä.
Julkaistu: 15.12.2016