Terve.fi

Kala ja kalaöljy: Useimmille, mutta ei kaikille hyödyksi


Kalaöljyn hyödyt riippuvat sydämen kunnosta.

Vuonna 2002 Amerikan sydänjärjestö suositteli sepelvaltimotautipotilaita käyttämään kalaöljyä, mikä olikin perusteltua. Samaan aikaan saatiin vankkaa näyttöä siitä, että kalan nauttiminen tai joidenkin potilaiden kohdalla kalaöljyn käyttö suojaisi sydänperäiseltä kuolemalta.

Siitä lähtien tutkimukset ovat yleisesti tukeneet käsitystä kalan ja kalaöljyn tuomista hyödyistä. Tutkimuksissa on toisaalta noussut esiin varoituksia, joiden mukaan vaikeasta rasitusrintakivusta, vaikeasta sydämen vajaatoiminnasta ja vaarallisista sydämen rytmihäiriöistä kärsivien potilaiden ei pitäisikään syödä kovin paljon kalaa tai käyttää kalaöljyä.

Mitä erikoista kalassa ja kalasta uutetussa kalaöljyssä sitten on? Kala on erinomainen proteiinin lähde, mutta monet kalalajit sisältävät myös runsaasti omega-3-rasvoja. Ihmiselimistö tarvitsee näitä terveellisiä rasvoja, muttei pysty itse valmistamaan niitä. Ihminen saa kalasta ja muista merenelävistä kahta omega-3-rasvaa: eikosapentaeenihappoa (EPA) ja dokosaheksaeenihappoa (DHA). Kolmas tärkeä omega-3-rasva on alfalinoleenihappo (ALA), jota on runsaasti monissa kasviöljyissä.

Omega-3 rasvat auttavat sydämen kammioita ylläpitämään vakaata rytmiä ja suojaavat sydäntä vahingollisilta rytmihäiriöiltä. Ne vähentävät myös tulehdusta ja ehkäisevät vaarallisten verihyytymien muodostumista verenkierrossa. Omega-3-rasvat alentavat myös veren triglyseridejä, jotka ovat verenkierrossa yleisimpiä rasvaa kuljettavia hiukkasia.

Suositusten hienosäätö

Eräässä eurooppalaisessa tutkimuksessa testattiin, miten rasvaisen kalan nauttiminen kahdesti viikossa tai kalaöljyn käyttö vaikutti miehiin, jotka kärsivät herkästi provosoituvasta rasitusrintakivusta. Yllättäen ne miehet, joiden omega-3-rasvojen saanti oli suurin, kuolivat monivuotisen tutkimuksen aikana muita todennäköisemmin sydäntautiin.

Toinen varoituksen sana saatiin tutkimuksista, joissa tutkittiin kalaöljyn vaikutuksia henkilöillä, jotka saivat herkästi hengenvaarallisia rytmihäiriöitä, etenkin kammiotakykardioita ja kammiovärinää. Useimmat näistä rytmihäiriöistä hengissä selvinneet saavat rytmihäiriötahdistimen (ICD) näiden rytmihäiriöiden havaitsemiseksi ja ehkäisemiseksi. Yhdessä tutkimuksessa rytmihäiriötahdistinta käyttäneillä suurta kalaöljyannosta saaneilla potilailla ilmeni enemmän kammiotakykardiaa ja kammiovärinää kuin lumehoitoa saaneilla. Kahdesta samanlaisesta tutkimuksesta toisessa kalaöljy ehkäisi kammioperäisiä rytmihäiriöitä, mutta toisessa kalaöljystä ei ollut hyötyä, mutta ei myöskään haittaa.

Alexander Leafin johtaman tutkimusryhmän tekemät kokeet ovat osoittaneet omega-3-rasvojen ehkäisevän hengenvaarallisia rytmihäiriöitä estämällä arpikudoksen tai hapenpuutteesta kärsivän sydänlihaksen yliärtyvien lihassolujen toimintaa. Tämä on paikallaan, mikäli sydänlihaksessa on paljon tervettä kudosta jäljellä. Mikä on tilanne silloin, kun nämä yliärtyvät lihassolut huolehtivat leijonanosasta sydämen toimintaa, kuten on asianlaita vaikeassa rasitusrintakivussa tai muissa tiloissa, joissa sydänlihas kärsii jatkuvasta hapenpuutteesta? Alexander Leafin mukaan on mahdollista, että näiden lihassolujen tukahduttaminen kalaöljyllä voisi sekoittaa sydämen rytmin. Hän on Harvardin yliopiston kliinisen lääketieteen emeritusprofessori.

Suositusten tarkistaminen

Useimpien sydäninterventioiden tavoin yksi ainoa suositus kalan ja kalaöljyn käytöstä ei voi mitenkään soveltua kaikille.

Tässä varoituksen sana. Jos kärsii vaikeahoitoisesta rasitusrintakivusta, vaikeasta sydämen vajaatoiminnasta tai jos rintakehään on asennettu rytmihäiriötahdistin, on syytä rajoittaa kalan ja kalaöljyn kulutusta. Meneillään olevista tutkimuksista saatavat tulokset voivat aikanaan muokata tätä neuvoa, mutta tällä hetkellä tämä on Alexander Leafin mukaan järkevintä.

Kalalle vihreää valoa. Kaikkien muiden, paitsi mainittujen poikkeusten, kannattaa nauttia etenkin rasvaista kalaa, kuten lohta, sardiineja, makrillia tai taimenta vähintään kahdesti viikossa. Tämä voi auttaa pitämään terveen ja hyväkuntoisen sydämen kunnossa ja suojata jo sairastunutta sydäntä. Uunissa valmistettu tai keitetty kala on terveellisintä, mutta pakaste- tai pikaruokakala ei sitä välttämättä ole. Niinä päivinä, jolloin ei nauti kalaa, kannattaa syödä kourallinen saksanpähkinöitä tai pellavarouhetta. Lisäksi kannattaa käyttää myös pellava- tai rypsiöljyä tai kokeilla tofua. Ne kaikki ovat erinomaisia alfalinoleenihapon lähteitä.

Kalaöljyäkin kannattaa kokeilla. Jos yksi tai useampi sepelvaltimoista on ahtautunut, jos on läpikäynyt ohitusleikkauksen tai pallolaajennuksen tai jos on saanut sydäninfarktin ja sydän toimii hyvin, kannattaa kokeilla päivittäin 1 gramman annosta pitkäketjuisia omega-3-rasvoja (DHA ja EPA). Eurooppalaislääkärit määräävät rutiininomaisesti kalaöljyä sydäninfarktista selvinneille potilaille. Amerikkalaislääkärit sen sijaan ovat haluttomampia noudattamaan tässä tapauksessa Amerikan sydänjärjestön suosituksia.

Triglyseridit koholla. Käyttämällä 2 – 4 grammaa EPA:a ja DHA:ta veren triglyseridit voivat alentua.

Käytännön seikkoja

Kalaöljyä voi ostaa ilman reseptiä, mutta asiasta kannattaa silti keskustella lääkärin kanssa ennen kuin aloittaa käytön.

Kalaöljy saattaa tulla halvemmaksi kuin kalan syöminen, mutta ei ole yhtä nautinnollista. Isojen kalaöljykapseleiden nieleminen voi olla vaikeaa eivätkä kaikki siedä kalamaista jälkimakua eivätkä röyhtäyksiäkään.

Kalaöljyssä ei ole elohopeaa eikä muitakaan jäämiä, joita joistakin kalalajeista löytyy. Reseptin vaativasta kalaöljyvalmisteesta, Lovazasta (kauppanimi Yhdysvalloissa), saa lähes yhden gramman DHA:ta ja EPA:a kapselia kohti. Itsehoitovalmisteet saattavat olla halvempia, mutta monet niistä sisältävät vähemmän DHA:ta ja EPA:a, joten niitä on käytettävä enemmän. FDA ei säätele itsehoitovalmisteita kovin tarkasti, joten kuluttaja ei aina tiedä varmasti, mitä saa. Kasvissyöjille kehitetyt V-Pure-kapselit (kauppanimi Yhdysvalloissa) sisältävät levistä uutettua EPA:a ja DHA:ta, joista kalatkin näitä rasvahappoja saavat.

Paras keino saada omega-3-rasvoja on kuitenkin rasvaisen kalan nauttiminen. Se on terveellisempää kuin punainen liha ja maistuu paremmalta kuin kalaöljykapselit.

Copyright © 2008 by President and Fellows, Harvard College. All rights reserved.

Artikkelin sisältö vastaa yhdysvaltalaista hoitokäytäntöä.

Lisätietoja:

Lääkärikirja: Sepelvaltimotauti

Lääkärikirja: Sydämen vajaatoiminta

Lääkärikirja: Sydäninfarkti

Julkaistu: 12.5.2009