Terve.fi

Hyvästit sauhuttelulle – tupakoinnin lopettamisesta on monta hyötyä sinulle ja minulle!

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ:
Allergia-, Iho- ja Astmaliitto
Muistatko vielä ajan, jolloin ravintolassa sai vapaasti tupakoida? Muistatko, kun kollega saattoi pistää tupakaksi työpisteellään ja ylipäätään suupielessä roikkuva tupakka oli sisätiloissa tuttu näky? Jos, niin muistat varmasti myös sen, miten tupakan savu leijui ilmassa ja sen pistävä haju tarttui hiuksiin ja vaatteisiin, vaikka et olisi itse edes tupakkaan koskenut.

Nykyään tupakoinnin lopettaminen ja passiivisen tupakoinnin välttäminen on huomattavasti helpompaa kuin ennen. Allergia-, iho- ja astmaliitto aloitti lobbaamisen sisätilatupakoinnin kieltämisestä jo 1969 ja monessa paikassa se sauhuttelu tuli kielletyksi vuonna 1977. Nyt elämme aikaa, jolloin kaikissa julkisissa paikoissa sauhuttelu on kiellettyä ja tuskin monikaan haluaisi palata entiseen – niin mukava on viettää aikaa raikkaissa sisätiloissa. Mitä jos tupakoinnin tumppaaminenkin tuntuisi jälkikäteen katsottuna yhtä mainiolta? Löydä sinulle innostavin syy lopettaa tupakointi tai iloitse siitä, että et ole koskaan aloittanutkaan!

6 x hyvä syy lopettaa sauhuttelu

1. Näytät terveemmältä − ja olet terveempi!

Tupakka sisältää yli neljää tuhatta eri kemikaalia, joista monet lisäävät syöpäriskiä. Solukon korjaantumiseen vaadittavien hapen ja ravinteiden saanti rajoittuu tupakoinnin myötä, jolloin myös ihovaurioiden paraneminen hidastuu. Kun luovut savukkeista, myös ihosi voi paremmin.

Tupakoitsija saa myös helpommin erilaisia hengitystieoireita, kuten yskän, keuhkoputkentulehduksen tai keuhkolaajentuman. Lisäksi tupakointi heikentää esimerkiksi astmalääkkeiden tehoa.

2. Olet raikasta seuraa

Tupakan haju aiheuttaa tuoksuherkille oireita, josta vakavasti kärsii jopa puoli miljoonaa suomalaista. Joillekin se voi laukaista migreenin. Muun muassa tästä syystä tupakointipisteitä on siirretty paljon pois sisäänkäyntien yhteydestä. Kun et tupakoi, huomioit muut ympärilläsi.

3. Nautit liikunnasta enemmän

Ilman savuketta jaksat liikkua pidempään ja nautit pitkäkestoisesta liikunnasta enemmän. Astman oireet helpottuvat, kun jätät tupakan pois elämästä. Liikunta on kivaa yhdessä kavereiden kanssa, joten lähde kavereiden kanssa ulkoilemaan tupakkatauon sijaan.

4. Hymysi kaunistuu

Aktiivinen tupakointi värjää hampaat kellertäviksi sekä lisää karieksen ja ientulehduksen riskiä. Kun lopetat tupakoinnin, makuaistisi paranee ja hengityksesi raikastuu. Lopettamisen jälkeen hampaiden ja kynsien normaali väri voi vähitellen palautua, ja myös hymysi kaunistuu. Anna ilon näkyä kasvoiltasi!

5. Et altista muita tupakansavulle

Monet kärsivät passiivisesta tupakoinnista eli siitä, että altistuvat tupakansavulle ja hajulle vieressä tupakoivien johdosta. Kun tumppaat savukkeesi, lisäät läheistesi hyvinvointia ja pusutkin maistuvat paremmalta. Mieti, mistä kaikesta saat mielihyvää ja korvaa tupakka muilla asioilla, jotka tuovat sinulle iloa.

6. Teet ympäristöteon

Vuonna 2017 Suomessa ympäristöön päätyi jopa yli kolme miljardia tupakantumppia. Tumpit eivät maadu, vaan ne muuttuvat mikromuoviksi. Se taas voi päätyä vesistöihin ja sitä kautta kalojen suihin ja edelleen meidän ruokapöytiimme.

Haluatko lobata itsellesi savuttoman työpaikan?

Allergia-, iho- ja astmaliiton sivuilta saat neuvoja ja vinkkejä, kuinka voit edesauttaa täysin savuttoman työpaikan toteuttamista. Savuttomassa työpaikassa työntekijät eivät tupakoi työajalla ja se lisää työssä jaksamista ja suojaa myös tupakoimattomia passiiviselta tupakoinnilta.

Tupakointi vaikuttaa myös ihoon ja sen hyvinvointiin. Savuttoman elämän puolesta puhuu myös Allergia-, iho- ja astmaliiton juhlavuoden yhteistyökumppani ACO, pohjoismainen ihonhoitotuotteita valmistava yritys.

Lue lisää: www.allergia.fi

Julkaistu: 7.5.2019