Kauneus ja Terveys

"Enää en mene puskaan lenkillä"

"Enää en mene puskaan lenkillä"
Elina kärsi pitkään reistailevasta vatsasta. FODMAP-ruokavalio toi tilanteeseen pysyvän helpotuksen.
Julkaistu: 9.8.2017

”Vatsani voi huonosti vuosia. Se oli kipeä, turvonnut ja ripulilla. Saatoin joutua käymään puskassa kesken juoksulenkin. Kokeilin vähähiilihydraattista ruokavaliota ja jätin gluteenin sekä maidon pois, jotta saisin mahan kuntoon.

Kokeilujen avulla oivalsin, ettei vatsani oireilu johtunut gluteenista tai maidosta.

Se reagoi soijaan, palkokasveihin ja joihinkin pähkinöihin. Löysin netistä tietoa fodmap-ruokavaliosta. Se täsmäsi oireisiin.

NYT OLEN SYÖNYT pari vuotta FODMAP-ruokavaliota mukaillen. Siinä vältetään hiilihydraatteja, jotka aiheuttavat vatsavaivoja.

Olin jo aikaisemmin jättänyt pois raa’an sipulin, valkosipulin ja kaalit, sillä olin huomannut niiden ärsyttävän vatsaani. Kun poistin vielä pavut ja osan pähkinöistä, vatsani rauhoittui kokonaan.

Kaikki FODMAP-hiilihydraatit eivät aiheuta minulle ongelmia. Tosin lisäaineet, tuore leipä, pasta ja maitotuotteet eivät myöskään sovi vatsalleni suurina määrinä. Leipää voin syödä kaksi palaa päivässä.

TREENAAN JOKA ARKIPÄIVÄ juoksua, uintia tai painonnostoa. Pidän 1–2 lepopäivää viikossa ja viikonloppuisin en välttämättä harjoittele.

Olen liikkunut tavoitteellisesti jo 14 vuotta eli siitä lähtien, kun vanhin lapseni syntyi. Halusin jaksaa paremmin äitinä ja tarjota lapsilleni terveen roolimallin.

Pystyn juoksemaan paljon paremmin nyt, kun syön FODMAP-ruokavalion mukaan. Osallistun lähes joka vuosi puolimaratonille.

Tänä vuonna aion juosta kokonaisen maratonin. Minulla on aina pieniä tavoitteita, sillä ne pitävät liikkumisen mielekkäänä.

SYÖN PÄÄASIASSA tavallista kotiruokaa. FODMAP-ruokavalion noudattaminen ei ole mielestäni vaikeaa. Ainoastaan ravintolassa voi tulla haasteita, sillä lähes joka ruoassa on valkosipulia. Se on minulle vaikein aine.

Viikonloppuisin herkuttelen karkilla, jätskillä tai pullalla. Ne tuottavat minulle pientä kärsimystä FODMAP-hiilihydraattien takia, mutta haluan nauttia välillä.

Ennen minulla oli jatkuvasti vähän hankala olo vatsassa. Se vei huomiota treeniltä. Ruokavaliossani on parasta on se, ettei maha ole enää kipeä ja turvonnut. On hyvä olo.”

Terveellinen iltapala

Elinan ruokalista

AAMUPALA:

2 viipaletta leipää, joiden päällä kinkkua, juustoa, kananmunaa ja suolakurkkua, sekä kuppi kahvia ja vettä

LOUNAS:

lämmin ruoka, jossa on vaihdellen lihaa, kanaa, juureksia, kasviksia, perunaa ja riisiä

VÄLIPALA KLO 15:

hedelmiä, pähkinöitä, kaurajogurttia tai smoothie

ILLALLINEN:

lämmin ruoka, jossa on vaihdellen lihaa, kanaa, juureksia, kasviksia, perunaa tai riisiä

ILTAPALA:

hedelmä tai pähkinöitä

Elina Hovinen, 36, on markkinointipäällikkö Espoosta

3 kommenttia