Kauneus & Terveys

Apua temppuilevaan vatsaan retriitistä?


Voiko epämääräisiin vatsavaivoihin löytyä apu viiden päivän suolistoretriitiltä? Toimittaja Anu Kiiveri-Sahila kokeili keskisuomalaisissa maisemissa ruokavaliota, joka muistutti trendidieettiä.
Kuvat Istock, Anu Kiiveri-Sahila

Olin kärsinyt jo pitkään oikuttelevasta vatsasta, joten päätin kokeilla, tepsisikö kehon puhdistaminen myös ikäviin vatsavaivoihin. Kehoa on muutenkin hyvä puhdistaa muutaman kerran vuodessa, joten päädyin etsimään netistä tietoa puhdistusviikoista. Tarkoituksenani oli alun perin lähteä puhdistautumaan ulkomaille, mutta törmättyäni supi-suomalaiseen menetelmään päädyinkin Keski-Suomeen, Airi Rekilän vetämälle puhdistautumisviikolle Keski-Suomessa Hirvensalmelle.

Airi Rekilä on ravintokouluttaja, homeopaatti ja luennoitsija, jolla on alasta yli 40 vuoden kokemus. Ravintogurunakin tunnettu Rekilä on maitohappobakteeritietouden uranuurtajia ja ensimmäisen suomalaisen maitohappobakteerijuoman kehittäjä.

Viiden päivän tavoitteena on vaikuttaa suomalaisella, lähituotetulla ravinnolla terveyden ylläpitämiseen sekä puhdistaa kehoa kuona-aineista.

Liikkeelle lähdetään lääketieteen isänäkin tunnetun Hippokrateksen sanoista: "Ravinto olkoon lääkkeemme, lääkkeemme olkoon ravintomme". Rekilän mukaan oikea ravinto, oikeaan aikaan ja oikeassa muodossa on terveyden perusta. Ravinnosta saadaan kaikki se, mitä keho tarvitsee.

Viikon tarkoituksena on vaikuttaa kehon toimintaan kokonaisvaltaisesti.

– Kun munuaisten, maksan, sapen, haiman, suoliston, verenkierron, hormonien ja hermoston toiminta on esteetöntä, edistää se suuresti terveyttä, Rekilä ohjeistaa.

Ravintoasiantuntija ja -kouluttaja Airi Rekilä on maitohappobakteeritietouden uranuurtajia Suomessa.

Viikon aikana toivutaan hektisestä arjesta, levätään, liikutaan luonnossa ja puhdistetaan kehoa kaikenlaisesta sinne kuulumattomasta kuormasta. Kahvia, lihaa, eikä juurikaan maitotuotteita tai rasvaa viiden päivän aikana syödä tai juoda.

Viiden päivän aikana on tarkoitus luoda suolistoon otolliset olosuhteet hyville bakteereille. Kun nautittu ruoka on helposti sulavaa, saa ruuansulatus myös lepoa. Sen sijaan esimerkiksi liha ja monet eläinkunnan tuotteet ovat hankalasti sulavia, joten niitä ei viiden päivän aikana käytetä. Kahvi happamoittaa kehoa, joten se on hyvä jättää pois puhdistuskuurien yhteydessä.

Samalla toivutaan hektisestä arjesta, levätään ja liikutaan luonnossa.

– Happirikkaissa havumetsissä ja erityisesti mäntymetsissä ulkoilu lisää hapen määrää kehossa. Hapen kulkeutuminen myös ruuan mukana maksaan on tärkeä osa hyvinvointia, Rekilä korostaa.

Aamu alkaa mukillisella kaivovettä, mihin on edellisenä iltana lisätty hyppysellinen vuorisuolaa. Kurssilaiset heräävät aamulla omaan tahtiin, mutta suurin osa tuntuu olevan liikkeellä jo melko varhain. Ruokailutilassa käy kuhina, kun reilu kaksikymmentä eri ikäistä osanottajaa kaataa itselleen muun muassa suomalaisista juureksista hapatettua maitohappojuomaa. Juoman on tarkoitus valmistaa kehoa tulevaan aamupalaan aktivoimalla ruuansulatusentsyymien ja ruuansulatushappojen toimintaa.

Sen jälkeen nautitaan lisäksi kauhallinen happijuomaa sekä hohkakiveä. Ennen kello kymmenen aamupalaa on myös hyvä juoda noin litra vettä ja se on hieman haasteellista, sillä tottumattoman maha tuntuu turpoavan äärimmilleen. Runsas veden juonti on kuitenkin tärkeää sen vuoksi, että saadaan aineenvaihdunta liikkeelle.

Sitten lähdetään ulkoilemaan metsään. Muutaman tunnin reippaan ulkoilun jälkeen pihalla on mahdollisuus myös aamujumppaan, jonka jälkeen maistuu paremmin kuin hyvin aamupala.

Etenkin ensimmäisinä päivinä nälkä on kova.

Rekilä varoittaa, että kuona-aineiden lähtiessä liikkeelle voi ilmetä erilaisia kiputiloja, kuten lihaskipua. Myös esimerkiksi päänsärky on tyypillinen oire puhdistusviikon aikana, mutta onneksi en ole päänsäryille altis.

Ennen mahaa hellivää ja helposti sulavaa puuro annosta nautitaan pieni kulhollinen itsehapatettuja vihanneksia. Raakaruoka ja etenkin hapatettu sellainen tuo vatsaan entsyymejä, jolloin ruuan sulatus lähtee paremmin liikkeelle.

Haudutettu puuro vaihtelee aamusta riippuen ohrasta kauraan. Jyvät ovat vasta jauhettuja, sillä silloin viljoista saadaan kaikki B-ryhmän vitamiinit, Rekilä neuvoo. Hänen mukaansa viljaa tulisikin jauhaa vain se määrä valmiiksi, mitä kerralla käytetään, eikä "vanhaa viljaa" tulisi käyttää ollenkaan.

Kyytipoikana puuron päällä on happamia marjoja sekä marjarouheita. "Jälkiruokana" tarjoillaan aminohappoja pieni shottilasillinen, mikä saa kropan pieneen puistatukseen.

Jokainen kurssipäivä etenee saman kaavan mukaan niin, että aamupalan jälkeen kuunnellaan Rekilän luentoja ravinnon merkityksestä. Luennon aikana nautitaan sekä maitohappojuomaa eli ”keppisoppaa” että erilaisia muita nesteitä, kuten yrttiteetä.

Runsas nesteen juominen juoksuttaa vessaan jatkuvasti. Saan puolessa välissä kurssia myös flunssan, mikä Rekilän mukaan johtuu puhdistusreaktiosta. Huomaan myös vatsan toiminnasta, että nyt syödään jotain mihin se ei ole tottunut. Ensimmäisinä päivänä pelkkä puuro aamupalana ei oikein riitä, ja jo puolen päivän aikaan mahassa kurnii. Olo on muutenkin hieman voimaton ja veltto. En anna näiden reaktioiden kuitenkaan häiritä, sillä tiedän sen kuuluvan prosessiin.

Puuro on retriittimenun perusta.

Aamuneljästä puoleenpäivään saakka elimistössä on käynnissä puhdistumisen aika.

– Silloin tulisi nauttia vihanneksia, hedelmiä, marjoja ja kokojyväviljaa. Myös juominen kannattaa sijoittaa aamupäivään. Puhtaan veden juominen on tärkeää. Nestepitoinen ruoka ja juomat vaikuttavat tehokkaasti aamuaikaan, ohjeistaa Rekilä.

Aamupäivän aikana on tarkoitus puhdistaa erityisesti munuaisia ja yhden jälkeen ei tulisi enää juoda nesteitä. Iltapäivästä vatsa alkaa jo kurnimaan, sillä en ole tottunut täyttämään mahaani pelkällä aamupuurolla. Onkin keksittävä jotain tekemistä ja päivälenkki läheisillä metsäteillä saa toimittaa syömisen virkaa.

Joka ilta Airin Perinnepirtillä lämpiää myös perinteinen, kalevalainen savusauna. Miesten vuoron jälkeen naiset pääsevät kapuamaan lauteille. Lempeissä, savuisissa löylyissä hikoillaan lisää kuona-aineita ja vartalo pestään karkealla merisuolalla. Hämyisän saunan jälkeen maistuu iltapuuro. Puurossa maistuu ruis ja päällä on pieni nokare voita sekä puolukoita. Juuri ennen nukkumaanmenoa juodaan vielä kauhallinen kurkumakaivovettä. Talo hiljenee melko nopeasti kahdeksan jälkeen, sillä telkkaria ei tällä kurssilla tuijoteta, vaan useimmilla on mukanaan jokin hyvä kirja.

Vasta viimeisenä aamuna hoksaan, että Rekilä on oivaltanut jo kymmeniä vuosia sitten jotain, mikä on tänä päivänä kovin trendikästä. Kurssilla on kysymys pohjimmiltaan pätkäpaastosta, missä kahdeksan tunnin aikaikkunassa nautitaan ruokaa sekä nesteitä ja kuusitoista tuntia paastotaan. Ohjenuorana Rekilä pitää kurssilla muun muassa kuitujen suurta määrää, hapatettujen ruokien ja juomien osuutta sekä liikkumista luonnossa.

Viimeisenä aamuna tuntuu siltä, että kroppa alkaa hiljalleen tottua kurssin rytmiin. Nälkä ei kurni vatsassa samaan tahtiin ja en reagoi niin voimakkaasti puhdistavaan ruokavalioon. Tätähän voisi jatkaa, vaikka alkuviikosta luulin nääntyväni nälkään.

Viiden päivän aikana mieli vaeltaa aika paljon ruuan ympärillä ja sen tajuaa silloin, kun ruokaa ei ole saatavilla eli paastotaan. Olo on energinen ja virtaa riittää, myös vatsa voi todella hyvin. Joskus täytyy mennä omien rajojen laidoille, jotta voi saavuttaa hyvän olon.

Veden juontia lisään heti kotiin päästyäni reilusti ja koetan aina ennen ateriaa nauttia jotain entsyymipitoista ruokaa. Myös vähintään 12 tunnin yöpaastoa jatkan varmasti.

Vatsaa helliviä ravintoaineita:

  • kotimaiset kasvikset ja juurekset, marjat
  • elävä ravinto
  • luomutuotteet
  • vapaan kanan kananmunat
  • sipuli, siinä on rikkiä
  • kaivo - tai lähdevesi
  • pihlaja, apila (tuoreena, kuivattuina tai pakastettuina)
  • Gefiiri-juoma
  • volgan sieni
  • kokonaiset jyvät (kaupan kaurahiutaleistakin puuttuu se kaikista tärkein)
  • siitepöly (kasvikunnan vitamiinipitoisin aine)
  • hapankaali
  • graavikala

Julkaistu: 29.11.2019