Voi hyvin

Anna tofun yllättää


Tofuun kannattaa tutustua, sillä terveellinen raaka-aine taipuu helposti omille maustekokeiluille.
Kuvat Fotolia

Tofu tuo lautaselle laadukasta kasviproteiinia, ja se on monien välttämättömien rasvahappojen hyvä lähde. Rasvahapot vaikuttavat merkittävästi ihmisen terveyteen, muun muassa rasva- ja sokeriaineenvaihduntaan ja matala-asteiseen tulehdukseen.

Tofu sisältää myös paljon kalsiumia. Kasvissyöjälle se on lisäksi mainio raudan lähde. Sen sijaan hiilihydraatteja tofussa on niukasti.

Maidoton, laktoositon ja gluteeniton tofu valmistetaan soijapavuista. Soijamaito juoksutetaan juuston tapaan kitkerän suolan makuisella nigarilla eli magnesium-kloridilla. Valmistajasta riippuen sadassa grammassa tofua proteiinipitoisuus on yleisimmin 8-18 grammaa.

Fermentoidun tofun maku on miedosti hapan, koska se hapatetaan kasviperäisen maitohappobakteerin avulla. Pehmeässä tofussa on runsaammin nestettä. Tofua valmistetaan maustamattomana, maustettuna ja savustettuna.

Hampputofuun lisätään soijan lisäksi hampunsiemeniä, jotka antavat siihen pähkinämäisen aromin. Proteiinia sisältävät hampunsiemenet nostavat tofun rasva- ja energiapitoisuutta.

Lue myös: Haukkaa hamppua – pysyt terveenä

Ruoanlaitossa tofu sopii lähes mihin tahansa. Valmista siitä pääruoka, lisuke, levite tai makea jälkiruoka. Tofu taipuu paistettavaksi ja grillattavaksi. Sitä voi lisätä salaattiin tai syödä sellaisenaan leivän päällä.

Kokeile tofua myös pastoihin, vokkeihin ja keittoihin, tai pyöräytä siitä maukkaat pihvit ja pyörykät. Pehmeä tofu toimii erinomaisesti smoothieissa, jälkiruoissa ja suolaisessa tofukokkelissa.

Tofu voi sisältää lähes yhtä paljon proteiinia kuin kala ja liha, joissa sitä on keskimäärin 16–20 g / 100 g.

Tofussa valkuaispitoisuus on valmistajasta riippuen yleisimmin 8–18 g / 100 g, joten kannattaa kaupassa tutkia tuoteselostetta.

Juttu on julkaistu Voi hyvin -lehdessä 2/2019.

Julkaistu: 15.5.2019