Terve.fi

Joko sinulla on 112 Suomi -sovellus? Auttaa hätätilanteessa

Joko sinulla on 112 Suomi -sovellus? Auttaa hätätilanteessa
112 Suomi -sovelluksen lataus puhelimeen ei yksin riitä. Hätäpuhelu tulee myös soittaa sovelluksen kautta.
Julkaistu: 11.2.2016

Valtakunnallista EU:n yhteistä hätänumeropäivää vietetään 11.2. Suomessa jo 20. kerran. Tänä vuonna Hätäkeskuslaitos korostaa uuden 112 Suomi -sovelluksen käyttöä hätäilmoituksen teossa ja haluaa lisätä suomalaisten tietämystä EU-maiden yhteisestä hätänumerosta.

112-päivänä puhutaan arjen turvallisuudesta ja siitä, miten jokainen voi osaltaan huolehtia turvallisuudesta. 112-päivä muistuttaa tietysti myös hätänumerosta 112 ja siitä, että tämä numero toimii kaikissa EU-maissa. Suomessa teemapäivää on vietetty vuodesta 1997 ja vuodesta 2009 alkaen myös muualla Euroopassa.

112 Suomi -sovellus kannattaa ladata omaan älypuhelimeen

Viime vuonna Suomessa käyttöön otettu 112 Suomi -sovellus on Digian kehittämä ja omistama mobiilisovellus soittajan satelliittipaikannukseen. Sovellus on ladattavissa älypuhelimiin ja se on integroitu Hätäkeskuslaitoksen järjestelmiin.

– Olemme tyytyväisiä uuden sovelluksen vastaanottoon ja sen latausmääriin. Tällä hetkellä sovelluksella on lähes 300 000 latausta ja sen kautta tehdään kuukausittain jopa 1 500 hätäilmoitusta. Tässä on kuitenkin vielä paljon työtä, jotta 112 Suomi -sovellus saadaan mahdollisimman tunnetuksi ja levitettyä tietoisuutta sen olemassaolosta ja käytöstä entistä laajemmalle määrälle. 112-päivän kampanja sopii hyvin sovelluksen yhdeksi viestintäkanavaksi, toteaa hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Nieminen.

Hätäkeskuslaitoksen näkökulmasta sovellus on tuonut paljon hyvää ja se on osoittautunut hyvin luotettavaksi. Sovellus on auttanut monissa eksymistapauksissa, varsinkin kun ollaan tieverkon ulkopuolella. Sen kautta on saatu paljon onnistumisia myös liikenneonnettomuuksissa ja myös taajama-alueilla tapahtuneissa hätätilanteissa on usein kyetty paikantamaan hädässä olija nopeammin kuin perinteisin menetelmin.

– On tärkeää, että 112 Suomi -sovellus on ladattu jo ennalta puhelimeen, eikä vasta siinä tilanteessa, kun hätätilanne on sattunut. Sovelluksen lataaminen ja käytön opetteleminen on henkilökohtaista varautumista siinä, missä palovaroittimen asentaminen tai ensiaputaitojen hankkiminen. Varsinkin lapsia ja ikäihmisiä tulee opastaa sovelluksen käytössä. 112-päivänä haluammekin muistuttaa, että sovelluksen lataus puhelimeen ei yksin riitä. Hätäpuhelu tulee myös soittaa sovelluksen kautta. Ellei sovellus ole päällä, emme saa käyttöömme soittajan sijaintitietoa, Nieminen tarkentaa.

Hätänumero 112 käytössä koko EU:ssa

Taloustutkimus selvitti viime vuonna hätänumeron 112 tunnettuutta Suomessa. Tutkimuksen mukaan 97 % vastaajista tiesi Suomessa käytössä olevan hätänumeron 112. Kuitenkin vain 46 % suomaisista tiesi, että 112 on käytössä koko EU:n alueella. Parhaiten asiasta olivat selvillä 25–49 ikävuoden välillä olevat vastaajat. Hätänumero 112 toimii kaikissa EU-maissa. Hätänumeroon voi soittaa maksutta mistä tahansa puhelimesta ilman suuntanumeroa. Numeroon voi soittaa myös ulkomaisesta matkapuhelinliittymästä. Tällöinkään erillistä suuntanumeroa ei tarvita. Ulkomailla hätänumeroon soitto ohjautuu paikalliseen hätäkeskukseen. Mikäli matkakohde on EU:n ulkopuolella, on tärkeää selvittää etukäteen matkakohteessa käytössä olevat hätänumerot.

Lue lisää:

1 kommentti