Terve.fi

Häiritseekö ahdistus untasi? Tee näin

Häiritseekö ahdistus untasi? Tee näin
Ahdistus ja uni: Huolehtiminen stimuloi ihmistä fyysisesti ja on aivoille merkki jostakin uhasta, jolloin kehomme valmistautuu vaistomaisesti toimintaan. On siis luonnollista, että tällaisessa tilanteessa nukkuminen on vaikeaa.
Julkaistu: 25.9.2014

Ahdistusta voi kuitenkin lievittää ennen nukkumaanmenoa esimerkiksi näillä Southeast Psychin vinkeillä.

Tee makuuhuoneestasi huoleton alue

Huolehtiminen saattaa saada sinut tuntemaan olosi tuotteliaaksi, mutta todellisuudessa se on hyvin passiivinen prosessi. Siksi kannattaa varata päivästä huolehtimista varten noin 20–30 minuuttia, ja huolehtia makuuhuoneen ulkopuolella – hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa.

Kun varaat huolehtimiselle tietyn ajan päivästä, saat olla loppupäivän ilman huolia.

Rauhoitu illalla

Kehosi tarvitsee aikaa valmistautua nukkumiseen. On hyvin vaikeaa päästä levolliseen uneen, jos mieli on kovin aktiivinen. Varaa siis itsellesi pari tuntia aikaa rauhoittua ennen kuin menet nukkumaan. Voit käydä esimerkiksi lämpimässä suihkussa, venytellä tai lukea. Vältä jännittäviä televisio-ohjelmia, seuraavan päivän suunnittelua, isojen päätösten tekoa ja vakavia keskusteluja. Tee makuuhuoneestasi mukava ja rentouttava, jotta siellä on hyvä nukkua.

Vähennä valvontaa

Kun nukahtamisesta tulee vaikeaa, ihmisellä on tapana lisätä sisäisten kehon tunteiden, mielialan ja energiatason tarkkailua. Valitettavasti nämä vihjeet tulee helposti tulkittua uhaksi unelle. Joku saattaa esimerkiksi huomata aamulla olevansa pökkyrässä ja tulkita tämän tunteen johtuvan huonoista yöunista. On kuitenkin täysin normaalia tuntea itsensä tokkuraiseksi 5–20 minuuttia heräämisen jälkeen, vaikka unet olisivatkin olleet hyvät. Niinpä tulkintamme eivät aina ole virheettömiä ja saattavat usein johtaa lisähuoliin ja liialliseen tarkkaavaisuuteen.

Älä tuijota kelloa

Yöllä huolehtiessamme alamme usein tuijottaa kelloa. Pohdimme, paljonko kello on ja kuinka paljon on vielä aikaa nukkua. Kellon tarkkaileminen valitettavasti vain lisää virkeyttä. Kannattaa siis kääntää kellot seinään päin, koska todellisuudessa ajan tietäminen vain pahentaa ongelmaa.

Älä kontrolloi

Unen ja huolien kontrollointi ei todellisuudessa auta mitään, vaan vain vaikeuttaa nukahtamista. Ajatusten kontrollointi tai tukahduttaminen ei ole tehokasta. Sen sijaan kannattaa hyväksyä ajatukset ja antaa niiden tulla ja mennä omaa tahtiaan. Samalla tavalla pitää luottaa omaan kehoonsa ja siihen, että se kykenee lepäämään, samoin kuin siihen, että kykenemme toimimaan myös ilman täydellisiä yöunia.

Kommentoi »