Terve.fi

10 kotikonstia masennusoireiden kukistamiseen

10 kotikonstia masennusoireiden kukistamiseen
Julkaistu: 22.5.2014

1. Rutiinit

Masennus voi johtua sekavasta elämästä sekä siihen yleensä liittyvästä rutiinittomuudesta. Pyri luomaan selkeä, mutta joustovaraa sisältävä aikataulu ainakin arkipäiville.

2. Aseita tavoitteita

Masentuneena saattaa tuntua, että itsestä ei ole mihinkään. Siitä kuitenkin voi päästä yli asettamalla päivittäisiä tavoitteita itsellensä. Aseta aluksi tavoitteeksi siivota vähän joka toinen päivä ja kun pääset tavoitteisiin, voit asettaa suurempia.

3. Liiku

Liikunta vapauttaa elimistöön endorfiinia, joka lisää hyvänolon tunnetta ja lievittää masennusoireita. Muutama kävelylenkkikin viikossa riittää.

4. Syö terveellisesti

Mikään ruokavalio ei automaattisesti paranna masennusta, mutta kannattaa silti pitää silmällä mitä syöt. Jos saat morkkisoireita ylensyömisestä, syömisen sääteleminen ei ainakaan pahenna tilannettasi.

5. Nuku kunnolla

Mene iltaisin samaan aikaan nukkumaan ja yritä välttää torkkuja ja päiväunia. Poista ärsykkeet, kuten tietokone ja televisio huoneestasi.

6. Hoida velvollisuutesi

Masennuksen vallassa työt ja muut velvollisuudet tuntuvat merkityksettömiltä. Rutiini pitää kuitenkin säilyttää ja hoitamalla velvollisuudet pysyt elämässä kiinni huomattavasti paremmin.

7. Haasta negatiiviset ajatukset

Masentuneena pessimismi on yleisin ajattelutapa, mikä vaikeuttaa oikeiden ratkaisujen tekemistä. Logiikkaa käyttämällä pääset helpommin ylös suosta: vaadi todisteita omiin pessimistisiin väitteisiisi ja usko sitä kautta tosiasioita.

8. Tarkista aina lääkäriltä, voitko käyttää ravintolisiä

Esimerkiksi kalanmaksaöljyn tai foolihappovalmisteiden käyttö kannattaa aina varmistaa lääkäriltä, varsinkin jos sinulla on säännöllinen lääkitys.

9. Keksi uutta tekemistä

Keksi uusi harrastus tai käy sellaisessa paikassa, jossa et ole koskaan ennen käynyt. Lue uusi kirja tai ala vaikka opiskella uutta kieltä. Kaikki tällaiset pikkujutut saavat ajatuksesi pois murheen alhosta.

10. Pidä hauskaa

Varaa aikaa asioille, joista nautit. Palaa entisen lempiharrastuksesi pariin tai lähde syömään vanhojen kavereiden kanssa.
Lähde: WebMD
Lue lisää:
3 kommenttia