Terve.fi

Ruokavaliolla ja elämäntavoilla helpotusta vatsavaivoihin

Vatsaa turvottaa, uloste muuttuu löysäksi tai sitten kovaksi. Ulostaminen helpottaa oloa, mutta vatsa kuitenkin vaivaa vähän väliä. Kuulostaako tutulta?

Vatsaa turvottaa, uloste muuttuu löysäksi tai sitten kovaksi. Ulostaminen helpottaa oloa, mutta vatsa kuitenkin vaivaa vähän väliä. Kuulostaako tutulta?

Valitettavasti toiminnallisista syistä johtuvat vatsavaivat ovat hyvin yleisiä: määritelmästä riippuen 5 – 20 prosenttia ihmisistä kärsii ajoittaisista tai jatkuvista oireista.

Toiminnalliset vatsavaivat, kuten ärtyvän paksusuolen oireyhtymä, voidaan yleensä todeta tyypillisen oirekuvan perusteella, sen jälkeen kun tietyt tavalliset vatsaoireita aiheuttavat sairaudet kuten laktoosi-intoleranssi ja keliakia ovat poissuljettu. Paksunsuolen tähystystä tai kuvantamistutkimuksia ei useimmiten tarvita.

Kuitu hellii vatsaa

Elämäntavoilla ja ruokavaliolla voi helpottaa oireita, mutta niiden soveltaminen ja vaikutukset ovat yksilöllisiä. Yleisohjeena on 4-6 pientä ateriaa tai välipalaa päivässä, liian pitkien ateriavälien välttäminen, kasvispitoinen ruokavalio, riittävä nesteen juominen, säännöllinen liikunta ja riittävä määrä unta.

Kuitupitoinen ravinto on useimmille eduksi. Etenkin liukoisia kuituja sisältävät ruoka-aineet, kuten kaura, ohra, marjat ja hedelmät, auttavat useimmilla tasapainottamaan vatsan toimintaa.

Sen sijaan imeytymättömiä hiilihydraatteja sisältävä ravinto, kuten kaali, sipuli, pavut, sienet ja omena, aiheuttavat monille vatsan turvottelua ja ilmavaivoja (ks. hiilihydraattitaulukko).

Elintarviketeollisuus lisää joihinkin maito- ja hedelmäpohjaisiin tuotteisiin kuidun kaltaisia liukenemattomia hiilihydraatteja mm. oligosakkarideja, inuliinia ja polydekstroosia, jotka voivat aiheuttaa joillekin vatsaoireita. Ruisleipä on varsinainen terveystuote, mutta joillekin sekin aiheuttaa turvottelua.

Hoito vatsaoireiden mukaan

Turvotteluoireisilla rauhallinen ruokailurytmi on tärkeä. Tällä pyritään välttämään ilman nieleminen, jota voi esiintyä myös purukumin pureskelun yhteydessä.

Vatsavaivoissa, joihin liittyy ummetus, liikunnan lisäys, liukoista kuitua sisältävät ravintoaineet ja riittävä nesteenjuonti ovat keskeisiä asioita.

On tärkeää, että joko ravinnon tai lääkevalmisteiden sisältämää kuitua lisätään ravintoon hitaasti useiden viikkojen aikana, koska muuten vatsan turvotus voi tulla ongelmaksi. Säännölliset WC-tottumukset aamuistuntoineen on hyvä opetella.

Ripulivoittoisissa oireissa suolta ärsyttäviä ruokien ja juomien välttämistä kannattaa kokeilla. Kupillinen kahvia saa monet kiireellä vessaan ainakin aamuisin. Joillekin suolta vilkastuttavia ruokia saattavat olla myös tee, täysmehut, virvoitusjuomat, kypsentämättömät kasvikset ja hedelmät, voimakkaat mausteet ja rasvaiset ruoat. Keinomakeutusaineista ksylitoli, sorbitoli ja maltitoli löysentävät ulostetta ainakin isompina määrinä.

Paras näyttö ylävatsaoireiden helpottamisessa on välttää rasvaista ruokaa ja nauttia pieniä aterioita.

Joillakin kahvi, ruisleipä, sitrushedelmät, tomaatti, kolajuomat tai alkoholi voi ärsyttää limakalvoa ja aiheuttaa oireita.

Hyvänlaatuinen vaiva

Mikäli elämäntapa- ja ruokavaliomuutokset eivät riittävästi auta, oireenmukaisella lääkityksellä voidaan vointia helpottaa. Parantavaa lääkehoitoa ei tunneta.

Vaikka pienellä osalla oireet voivat olla hyvinkin hankalat, toiminnalliset vatsavaivat ovat hyvänlaatuisia.

Tutkimuksissa on ollut jopa viitteitä siitä, että toiminnallisista vatsavaivoista kärsivät elävät keskimääräistä pidempään mahdollisesti muita terveellisempien elintapojensa ansiosta.  Monilla oireet helpottavat vuosien saatossa.

Faktaa toiminnallisista vatsavaivoista:

  • ovat yleisin vatsavaivojen syy
  • taudin tarkkaa syytä ei tiedetä, mutta ruokavaliolla on vaikutusta
  • diagnoosi ei useimmiten vaadi raskaita tutkimuksia
  • vältä liian isoja annoksia ja pitkiä ruokailuvälejä
  • harrasta säännöllistä liikuntaa
  • suosi liukoisia kuituja (kaura, marjat, hedelmät…)
  • vältä imeytymättömiä hiilihydraatteja (kaali, sipuli, pavut …)
  • vaikka vaivat ovat joskus ikäviä, ennuste on hyvä

Hiilihydraattitaulukko

Luettelo hiilihydraattiryhmistä, joista kustakin on listattu heikosti imeytyviä hiilihydraatteja sisältäviä ruoka-aineita sekä niille vaihtoehtoisia ruoka-aineita, joissa on paremmin imeytyviä hiilihydraatteja.

Fruktoosi

Heikosti imeytyvät hiilihydraatit: Omena, päärynä, vesimeloni, hunaja, kuivatut hedelmät, glukoosi-fruktoosi siirappi (yleinen makeutusaine esim. limsoissa)

Paremmin imeytyvät hiilihydraatit: Sitrushedelmät, marjat, banaani, rypäleet, kiivi, hunajameloni

Laktoosi

Heikosti imeytyvät hiilihydraatit: Maito, jogurtti, sulatejuustot

Paremmin imeytyvät hiilihydraatit: Laktoosittomat maitotuotteet, kovat juustot

Polyolit

Heikosti imeytyvät hiilihydraatit: Sokerialkoholit (sorbitoli, mannitoli, ksylitoli, maltitoli), sienet, avokado

Paremmin imeytyvät hiilihydraatit: Sokeri, makeutusaineista esim. aspartaami tai sukraloosi

Fruktaanit ja galaktaanit

Heikosti imeytyvät hiilihydraatit: Vehnä, ruis, sipuli, valkosipuli, kaali, artisokka, soija, herneet, linssit, inuliini (lisäaine)

Paremmin imeytyvät hiilihydraatit: Kaura, maissi, riisi, peruna. Kasvikset kuten salaatti, pinaatti, kurkut, tomaatti

Julkaistu: 18.11.2013
Kommentoi »