Terve.fi

Nouse ylös tuolista: Katso miten hyödyt siitä

Nouse ylös tuolista: Katso miten hyödyt siitä
Istumista tauottamalla on mahdollista edistää terveyttä.
Julkaistu: 2.10.2013

Lihasten energiantarpeen kasvaessa rasvavarastoissa aletaan pilkkoa rasvaa, jotta sitä voitaisiin siirtää lihasten energiaksi. Tämä hillitty energiankulutus voi myös pitkällä aikavälillä olla tehokkaampaa painonhallinnan kannalta verrattuna kuntoliikuntaan, joka rytinällä heiluttaa kehon energiavarastoja. Eräässä tutkimuksessa ihmiset, jotka katsoivat vähiten televisiota onnistuivat parhaiten painonpudotuksen ylläpidossa huolimatta liikunnasta tai ruokailutottumuksista.

Painonhallinnan helpottumisen lisäksi seistessä selkärankasi on luonnollisessa asennossa ja välilevyjen paine on tasainen. Vuodelevon katkaisemisen neljän tunnin päivittäisellä seisomisella on myös havaittu estävän maksimihapenottokyvyn laskun täysin, kun se pelkän makaamisen aikana laskee 0,8 % päivässä. Seisominen on myös edullista luuston kannalta, sillä töissä seisoskelun on havaittu kasvattavan alaraajojen luiden tiheyttä ja laskevan osteoporoosi- ja murtumariskiä.

Silti pitkäaikainen paikallaan seisominen ei ole hyväksi kehollemme. Paikallaan seistessä polvinivelet kuormittuvat, kun niiden aineenvaihdunta vähitellen heikkenee. Niinpä esimerkiksi työt, jotka sisältävät paljon paikallaan istumista tai seisomista, lisäävät tuki- ja liikuntaelimistön vaivoja jopa 50 %. Välillä on siis hyvä istua tai ainakin vaihtaa asentoa. 

Silti jo istumista tauottamalla on mahdollista edistää terveyttä. Erään tutkijapiireissä jo kuuluisaksi muodostuneen australialaistutkimuksen mukaan istumista paljon tauottavilla ihmisillä oli alhaisempi vyötärönympärys ja edullisemmat veren rasva- ja sokeriarvot verrattuna vähän istumista tauottaviin ihmisiin, huolimatta istumisen kokonaismäärästä tai kuntoliikunnasta. Huomionarvoista on, että jo minuutin tauot laskettiin hyväksyttäviksi tutkimukseen.

Eräässä toisessa tutkimuksessa selvitettiin vuodelevon vaikutuksia aineenvaihduntaan. Tutkijat huomasivat, että koehenkilöt saivat ylläpidettyä verenpaineen säätelyn terveellisellä tasolla noustessaan sängystä seisomaan 32 kertaa päivän aikana. Kun tuo 32 kertaa jaetaan tasaisesti 16 tunnin hereillä olon ajalle, riittää siis jo puolen tunnin välein tuolista ylös nouseminen pitämään verisuontesi toiminnan normaalina. 

Myös istumisen tauottaminen huolimatta intensiteetistä millä se tehdään, on tärkeä signaali insuliinin toiminnan tehostamiseksi. Eräässä tutkimuksessa insuliinin toiminta tehostui terveyttä edistävälle tasolle, kun istumista tauotettiin 20 minuutin välein. Mielenkiintoista tutkimuksessa oli myös se, että tauotuksen intensiteetin kasvattaminen ei enää parantanut insuliinin tehoa kevyeen tauotukseen verrattuna. 

Lisäksi kyky nousta ylös tuolista on avaintekijä itsenäisen elämän mahdollistamisessa vanhempana. Älä siis aliarvioi tuon pienen muutoksen vaikutuksia, vaan palkitse kehoasi ja turvaa onnellinen vanhuus nousemalla tuolista ylös.

Kommentoi »