Terve.fi

Alkoholi auttaa nukahtamaan - näin se kuitenkin vaikuttaa uneen

Alkoholi auttaa nukahtamaan - näin se kuitenkin vaikuttaa uneen
Lasillinen viiniä tai pullollinen olutta voivat helpottaa nukahtamista, mutta alkoholin muut univaikutukset tekevät siitä huonon unilääkkeen.
Julkaistu: 23.1.2013

Lasillinen viiniä tai pullollinen olutta voivat helpottaa nukahtamista, mutta alkoholin muut univaikutukset tekevät siitä huonon unilääkkeen. Tiedot perustuvat katsaustutkimukseen, johon kerättiin kaikki alkoholin univaikutuksista tehdyt tutkimukset.

Kun tutkimusten tulokset yhdistettiin, alkoholin vaikutus uneen kävi hyvin selväksi. Ensimmäinen ja näkyvin vaikutus alkoholilla on nukahtamiseen. Riippumatta annoksesta terveet koehenkilöt nukahtavat alkoholin ansiosta tavallista nopeammin.

Nukahtamista seuraava syvän unen jakso puolestaan syvenee entisestään alkoholin takia, ja tämä vaikutus voimistuu mitä enemmän alkoholia juo. Samalla alkoholi kuitenkin lykkää ja lyhentää REM-unijaksoja, mikä voi haitata mm. muistia, keskittymistä ja motorista toimintaa.

Tulostensa perusteella tutkijat uskovat, ettei alkoholia kannata käyttää unilääkkeenä, sillä vaikka uni tulee nopeammin ja on aluksi syvempää, uni kuitenkin häiriintyy eikä ole yhtä levollista kuin normaalisti. Syvän unen lisääntyminen voi myös pahentaa kuorsaamista ja hengitysvaikeuksia, mikä entisestään heikentää unta.

Tutkimus julkaistiin Alcoholism: Clinical & Experimental Research -lehdessä.

1 kommentti