Terve.fi

Opi uimaan selkää oikein!

Opi uimaan selkää oikein!
Uinti on tehokas kuntoilumuoto ja selkäuinti on yksi mukavimpia uintilajeja.
Julkaistu: 5.9.2012

Uinti on tehokas kuntoilumuoto ja selkäuinti on yksi mukavimmista uintilajeista. Sitäkin uidessa on kuitenkin hyvä muistaa muutama perusasia, jotta vartalosi on virtaviivainen tehden uinnin helpoksi.

Selkäuinti on vapaauintia toisinpäin eli katse on ylöspäin ja korvat vedessä.

  1. Rullaava käsiliike lähtee pään taakse pikkusormi edellä. Veden alla kyynärpää koukistuu ja käsi työnnetään suoraksi reiden viereen. Palautusvaiheessa käsivarsi nousee vedestä suorana peukalo edellä, olkapää korvaa hipoen.
  2. Potkuissa polvet pysyvät pinnan alapuolella ja vain varpaat rikkovat veden pinnan. Jalat pidetään mahdollisimman suorina.
  3. Keskivartalo kontrolloi vartaloa ja myötäilee liikettä.

Treenivinkit!

  • Selkäuintiasennon hahmottamista helpottaa , jossa kädet ovat pään takana ojennettuina. Pyri etenemään mahdollisimman pienillä potkuilla.
  • Käytä apuna potkujen harjoittelussa. Pidä lautaa pään takana kädet ojennettuina.
  • Jalkakelluke eli pullari polvien välissä helpottaa käsivetojen treenaamisessa.

Vältä nämä virheet!

  • Pää on liian ylhäällä, jolloin lantio ja jalat vajoavat.
  • Käsiveto alkaa sivulta.
  • Vartalo on jäykkä eikä taivu rullaavaan liikkeeseen.
  • Polvet koukistuvat potkuissa.

Lähde: Huippukuntoon.fi (nykyinen Kauneus & Terveys)

Kommentoi »