Treeni ja ravinto
Terve.fi

6 yllättävää ruokaa, jotka kohottavat verensokeria

6 yllättävää ruokaa, jotka kohottavat verensokeria

Jos sairastat kakkostyypin diabetesta, tiedät, kuinka tärkeää on tehdä terveellisiä valintoja ruoan suhteen. Yhtä tärkeää on osata välttää niitä ruokia, jotka voivat kohottaa verensokeria liikaa.
Teksti Johanna Rytkönen
Mainos

Everydayhealth.com listasi nämä kuusi ehkä yllättävääkin ruokaa, jotka ovat pahaksi verensokerille.

1. Valkoinen riisi

Kakkostyypin diabetesta sairastavien kannattaa jättää valkoinen riisi kokonaan pois ruokavaliosta. Tutkimuksen mukaan vähintään viisi valkoista riisiannosta viikossa kohottaa kakkostyypin diabetesriskiä. Jos ihmiset korvaisivat vähintään kolmanneksen valkoisesta riisistä ruskealla, riski alenisi jopa 16 prosentilla. Syy tähän on siinä, että valkoisessa riisissä on paljon vähemmän kuituja kuin ruskeassa, ja kuidut auttavat pitämään verensokeriarvot tasapainossa.

2. Vaalea leipä

Tämä hyvin arkipäiväinen eväs voi sekin kohottaa diabetesriskiä. Ongelma on siinä, että keho sulattaa valkoisen leivän hyvin nopeasti, mikä voi kohottaa verensokeria. Tutkijat ovat myös havainneet, että syömällä enemmän täysjyvätuotteita valkoisten jauhotuotteiden sijaan voi vähentää sellaisen kehon rasvan määrää, joka voi laukaista sydäntauteja ja kakkostyypin diabetesta.

3. Limsat ja muut sokeriset juomat

Säilyttääksesi verensokerisi normaalina kannattaa välttää limsoja ja muita sokerisia juomia. Tutkijoiden mukaan yksi tai kaksi sokerista juomaa päivässä kohottavat kakkostyypin diabetesriskiä 26 prosentilla. Korvaamalla säännöllisen limsa-annoksen esimerkiksi vedellä tai sokerittomalla limsalla voit onnistua myös pudottamaan painoasi.

4. Punainen liha

Punaista lihaa ei tarvitse jättää ruokavaliosta kokonaan pois, mutta tutkimusten mukaan sen runsas syöminen voi kohottaa kakkostyypin diabeteksen riskiä. Suuressa tutkimuksessa havaittiin, että prosessoitua lihaa kerran päivässä syövät ihmiset yli kaksinkertaistavat diabetesriskinsä. Päivittäiset punaisen lihan annokset voi helposti korvata terveellisimmillä proteiinin lähteillä, kuten pähkinöillä ja vähärasvaisilla maitotuotteilla.

5. Pikaruoka

Pikaruokaa voi olla vaikea vastustaa, varsinkin nälkäisenä ja kiireisenä. Useimmissa pikaruoissa on kuitenkin runsaasti rasvaa, kaloreita ja suolaa, jotka kaikki voivat kohottaa kakkostyypin diabeteksen riskiä sekä romuttaa haaveet laihtumisesta. Lisäksi ne kohottavat verensokeriarvot taivaisiin. Kanadalaistutkimuksen mukaan yksi rasvainen pikaruoka-annos kohotti verensokeria 32 prosentilla niillä ihmisillä, joilla ei ollut diabetesta.

6. Täysmaito

Tyydyttyneet rasvahapot tuovat ensimmäiseksi mieleen punaisen lihan ja voin, mutta myös täysmaitotuotteet sisältävät niitä runsaasti. Useissa tutkimuksissa on todettu, että tyydyttyneet rasvahapot ovat myös yhteydessä insuliiniresistenssiin. Vaihda täysmaito rasvattomaan tai yksiprosenttiseen maitoon, jotta saat kaikki kalsiumin hyödyt, mutta vältät tyydyttyneiden rasvahappojen haitat.

Julkaistu: 5.10.2012