Kauneus & Terveys

6 vinkkiä, joilla parannat työhyvinvointiasi


Pienillä asioilla parannat hyvinvointia, motivaatiota ja jaksamista työpäivän aikana.
Kuvat Fotolia

Työmiljöö voi tukea työntekijän tuottavuutta. Työntekijän viihtyvyys heijastuu myös tekemiseen, kollegoihin ja asiakkaisiin.

Nousussa työhyvinvoinnissa:

Yhteiset sopimukset

Avokonttorissa työ keskeytyy tutkitusti 11 minuutin välein. Luokaa työkaverien kesken hiljaiset tunnit, vaikka yksi aamulle ja yksi iltapäivälle, jolloin puhumista ja häiriötä aiheuttavaa toimintaa vältetään. Sopikaa, että puhelut hoidetaan muualla kuin työpisteellä. Äänieristetyt ja ilmastoidut lasiseinäiset puhelinkopit ovatkin tulossa takaisin konttorimuotiin.

Seisomapöytä

Sähköinen työ- tai palaveripöytä saa sinut nousemaan ylös, vähentää istumisesta aiheutuvia haittoja ja vaikuttaa jopa sairauspoissaoloihin. Jos sinulla on mahdollisuus työskennellä seisten, pyydä työpaikan fysioterapeuttia säätämään pöytä omille mitoillesi sopivaksi ja seiso ainakin puolet päivästä. Muista kuitenkin, ettei pelkkä seisominenkaan tutkitusti ole hyväksi, vaan voi aiheuttaa esimerkiksi alaselkävaivoja. Kuitenkin kun nouset ylös, kehon energiankulutus kasvaa yli 10 prosenttia istumiseen verrattuna.

Jos seisot työpäiväsi aikana, käytä mukavia kenkiä, kuten lenkkareita. Voit myös riisua kengät ja seistä pehmeän maton päällä. Tai haluaisitko kokeilla tasapainolautaa, joka auttaa löytämään oikean seisoma-asennon ja vahvistaa esimerkiksi keskikehon syviä lihaksia?

Chill out -tilat

Käytä hyväksesi hälyisten avokonttorien rinnalle syntyneitä vapaamuotoisia tiloja. Hengailupaikassa tapaat muitakin kuin lähikollegojasi ja voit tehdä uusia oivalluksia heidän kanssaan keskustellessasi. Hiljaisessa huoneessa teet ne tehtävät, jotka vaativat äärimmäistä keskittymistä.  

Älykäs työtuoli

Uusimmat työtuolit huomauttavat merkkiäänellä, jos istut liian kauan samassa asennossa. Voit myös ajastaa kännykän piippaamaan puolen tunnin tai tunnin välein, jolloin on hyvä nousta jaloittelemaan. Tutustu oman työtuolisi toimintoihin vain istumisen sijaan. Hyödynnä tuolin keinumahdollisuutta ja säädä sen korkeutta. Hieman takakenossa oleva selkänoja ja hieman eteenpäin kallistettu istuin kuormittavat lannerankaa vähemmän.

Maisema ulkona

Hengähdystauon otat myös ikkunan ääressä. On tutkittu, että jo muutaman minuutin mittainen metsämaiseman, puiston tai merinäköalan katseleminen laskee stressikierroksia.

Kävelypalaveri

Kollegan kanssa voi keskustella muutenkin kuin omilta työpisteiltä käsin huudellen. Ottakaa tavaksi kävellä vaikka kerrosta ympäri tai rappusia ylös alas sillä aikaa, kun mietitte ratkaisua pulmaan tai ideoitte uusia hommia. Suomalainen nuori aikuinen ottaa keskimäärin 7 500 askelta päivässä. Kun nouset portaita, lihasaktiivisuutesi on 25 prosenttia maksimista, alaspäin kulkiessa 18 prosenttia maksimista.

Lähteet: Arto Pesola: Luomuliikunnan työkirja (Fitra 2015) ja martela.fi

Julkaistu: 4.4.2016