Kauneus & Terveys

5 vinkkiä jouluun: Näin säilytät mielenrauhasi

5 vinkkiä jouluun: Näin säilytät mielenrauhasi

Jos joulun juhliminen tuntuu vaikealta tai teennäiseltä, kokeile näitä vinkkejä.
Teksti Emmi Oksanen
Kuvat Fotolia
Mainos

1 Pysäytä ­ajatuskone. Mieti jo ennen joulua, mitä olet padonnut ­sisääsi syksyn aikana. Koeta kohdata tunteet. Niin ne eivät vyöry päälle joulunpyhinä.

2 Hyväksy ­olosi. ­Anna itsellesi ­lupa olla ja ­levätä. ­Hyväksy, että olet ehkä väsynyt tai apea. ­Keskity tuoksuihin, makuihin ja miellyttäviin asioihin.

3 Pohdi, mitä toivot. Mitä haluat joululta, jos et yhtään ajat­tele muita? Näin luultavasti keksit, millainen on omannäköinen juhlasi.

4 Kerro ja kysy. ­Keskustele joulu­seurueesi ­kanssa etukäteen. Sopikaa esimerkiksi, ­että ­kaikilta ­toteutetaan ­pyhinä yksi toive. Lapsella se voi ­olla pulkkamäki ja aikuisella päiväunet.

5 Esitä avoin kutsu.

Jos et halua ravata vierailuilla, voit kutsua ihmisiä luoksesi. Kerro, että he ovat tervetulleita tiettynä päivänä ja kellonaikana esimerkiksi nyyttäriperiaatteella, jos haluavat. Sano myös, ettet pahastu, jos he eivät tule.

Lue myös: 

Miksi joulu ahdistaa? Psykoterapeutti vastaa

Hyvän olon joulu syntyy läsnäolosta

10 vinkkiä aktiiviseen jouluun 

Julkaistu: 20.12.2017