Kauneus & Terveys

10 vinkkiä: Näin nukut paremmin


Jos uni ei tule, kokeile näitä konkreettisia vinkkejä. Nukut varmasti paremmin!
Kuvat iStock

Lisää näitä:

  1. Se mitä teet päivällä, vaikuttaa siihen, miten nukut yöllä. Pidä taukoja, harrasta, syö ja juo hyvin. Huolehdi itsestäsi niin kuin huolehtisit pienestä lapsesta.
  2. Kuuntele musiikkia tai rauhoittavia ääniä juuri ennen nukkumaanmenoa. Älypuhelinsovellukset soittavat aaltojen loiskintaa, tuulta, linnunlaulua ja takkatulen rätinää.
  3. Mittaa unta päiväkirjan tai hyvinvointirannekkeen avulla. Vaikka koet valvoneesi, saatat huomata, että olet nukkunut. Voit myös löytää ajan, jolloin unensaanti on helpointa.
  4. Fyysinen läheisyys voi rentouttaa. Halaa pitkään tai pyydä puolisoasi hieromaan jalkojasi. Seksikin voi auttaa nukkumaan. 
  5. Kokeile melatoniinikuuria nukahtamisvaikeuksiin. Jotkut saavat apua luontaistuotteista, kuten valeriaanasta, sitruuna­melissasta, kauraversosta tai kamomillasta. Tutkimusnäyttöä hyödyistä ei ole.

Vältä näitä:

  1. Sulje tietokone, älypuhelin ja tabletti 1,5–2 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Niiden sininen valo virkistää ja estää melatoniinin erittymisen.
  2. Älä mene nukkumaan liian aikaisin tai jonkun toisen rytmissä. Mene sänkyyn vasta, kun olosi on unelias.
  3. Vältä kellon katsomista, jos heräät yöllä. Se voi laukaista kielteiset ajatukset. Luota siihen, että kello herättää sinut oikeaan aikaan.
  4. Älä loju sängyssä. Jos uni ei tule, ota tyyny ja peitto mukaan ja mene vaikka sohvalle. Juo esimerkiksi kofeiinitonta teetä ja tee hengitys- tai lihasrentoutusharjoituksia. Mieti etukäteen, miten toimit, jos heräät. Levolla ja rentoutumisella voi osittain paikata puuttuvaa unta.
  5. Univaikeuksien hoitaminen vaatii usein luopumista jostakin, kuten jännittävistä elokuvista tai kovasta liikunnasta iltaisin. Kaikki kiihdyttävä, kuten riitely tai talousasioiden selvittely, kannattaa tehdä päivällä.

Jutun asiantuntijana haastateltu uniterapeutti Susan Pihliä.

Julkaistu: 24.10.2016