Kauneus ja Terveys

Mistä ruoista kasvissyöjä saa rautaa?

TtM, ravitsemusterapeutti

Anette Palssa
Julkaistu: 27.10.2015

Kysymys:

Minulla on alhainen hemoglobiini, enkä saa luovuttaa verta. En syö lihaa ja kalaakin aika vähän. Olen syönyt rautaa sekä tablettina että liuoksena. Ne ovat aiheuttaneet ikäviä ilmavaivoja.

Mistä ruoista voisin kasvissyöjänä saada rautaa? Vai onko minun järkevää turvautua lisäravinteisiin?

Näytä vastaus

Vastaus:

Kasvissyöjän hyviä raudanlähteitä ovat täysjyväviljatuotteet (erityisesti ruis), auringonkukan- ja kurpitsansiemenet, soija, linssit ja pavut.

Paljon rautaa on myös tummanvihreissä kasviksissa kuten nokkosessa, pinaatissa, parsakaalissa ja lehtikaalissa.

Kasvikunnan rauta imeytyy melko huonosti, mutta imeytymistä voi tehostaa syömällä samalla jotain C-vitamiinipitoista, kuten sitrushedelmiä. Sen sijaan kahvi, tee, viljan fytaatit ja maidon kalsium heikentävät raudan imeytymistä.

Jos rautavarastot ovat vähäiset, niitä on melko vaikeaa saada täytettyä kasvikunnan raudanlähteillä. Mutta ylläpito onnistuu ruokavaliolla.

Pelkän hemoglobiinin seuraamisen sijaan olisi tärkeää, että myös niin sanottua varastorautaa seurataan. Verikokeilla voidaan varmistaa, että myös varastoraudat täyttyvät. Näin anemia ei uusiudu jatkuvasti. 

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kun lähetät kysymyksen asiantuntijoille, toimitamme ne eteenpäin nimettöminä. Vastauksia julkaistaan Kauneus ja Terveys -lehdessä Klinikka-sivuilla sekä terve.fi:ssä. Kaikkiin kysymyksiin emme valitettavasti voi vastata. Käsittelemme viestiäsi luottamuksellisesti. Poistamme sen 2 kuukautta vastaanottamisen jälkeen. Emme kerää tai säilytä mitään tietoja viestien lähettäjistä.