Terve.fi

Mikä aiheuttaa turvotusta

Mikä aiheuttaa turvotusta

Kari Kervinen

dosentti, kardiologian erikoislääkäri

Kari Kervinen

Kysymys:

Olen 55-vuotias nainen, ja käytän verenpainelääkitystä enalapriili 10 mg ja felodipiini 5 mg aamuisin. Verenpaineeni on 130/75, ja harrastan lenkkeilyä sekä uimista ongelmitta. Minua on puolisen vuotta kiusannut nilkkojen turvotus, eivätkä talvisaappaat mahdu kunnolla jalkaan. Voisiko minulla olla sydämen vajaatoiminta?

Näytä vastaus

Vastaus:

Jos lenkkeillessä tai uidessa ei henkeä ahdista, sinulla tuskin on sydämen vajaatoimintaa. Verenpainelääkkeistä kalsiumsalpaajat, joihin felodipiinikin kuuluu, voivat aiheuttaa nilkkojen turvotusta ja kasvojen kuumotusta. Oma lääkärisi voisi kokeilla felodipiinin sijaan esimerkiksi nesteenpoistolääkettä, diureettia. Moniin verenpainelääkkeisiin liittyy sivuvaikutuksia, mutta useimmille löytyy sopiva ja tehokas lääke kymmenistä eri vaihtoehdoista.

Julkaistu: 26.9.2006

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.