Terve.fi

Lääkkeiden vaikutus akillesjänteisiin?

LKT, dosentti

Vesa Venho

Kysymys:

Hei, Olen 30-vuotias (lapseton) nainen. Olen ollut koko ikäni aktiiviurheilija ja vielä viime tammikuussa kilpaillut aktiivisesti. Sairastan selkäranka- ja nivelreumaa, lisäksi nivelpsori ja lihasreuma kuuluvat sairaslistaani. Oireilut alkoivat vuonna 2005 sairastamani keuhkokuumeen ja keuhkopussintulehduksen jälkeen. Äidilläni on samat sairaudet, hyvin pahana. Oireina minulla oli alussa ensisijaisesti migreenit ja niska/hartia/yläselän kivut ja jäykkyys. Keväällä 2009 minulle laitettiin useita botox pistoksia niskan, kaulan alueelle lihasjumituksen vuoksi. Aloitin reumalääkityksen syksyllä 2010; prednisolon 5mg kerran päivässä, Trexan 10mg 1,5 tbl kerran viikossa ja Meloxican 7,5-15mg päivittäin. Lisäksi käytän iltaisin Rivatril 0,5mg. Migreenikohtauksiin käytän Imigrania tai vastaavaa edullisempaa rinnakkaisvalmistetta. Meloxicam vaihdettiin kuukausi sitten Buranaan, jotta tulehduskipulääkkeen vaikutus tehostuisi. Kortison lääkitys pienennettiin äkillisen painonnousun vuoksi noin 6kk sitten, ensin 1/2tbl ja nyt 1/4tbl. Lisäksi syön Omepratzolia, 20mg, vatsansuojalääkkeenä. Viime syksy meni hyvin ja osa talvestakin, kunnes helmikuussa 2011 tulehdus iski akillesjänteisiin ja sillä tiellä ollaan vieläkin. Kortisonipistokset on kokeiltu, ei apua. Kylmähoidot, fysioterapia jne, kaikki tuloksettomia. Heinäkuun lopulla vasen akillesjänne repeytyi osittain ja oli kipsihoidossa 6 viikkoa. Olin viime viikolla 3 päivää töissä, ensimmäistä kertaa kuukausiin ja heti alkoi kipu akillesjänteissä. Tänään kävin ultrassa ja taas molemmat jänteet paksuuntuneet ja tulehtuneet. Aloitin bio reumalääkkeen 2 kk sitten, Enbrel inj. 50mg kerran viikossa. En vielä osaa sanoa onko uusi lääke auttanut vai ei, koska kaikki paikat on jumissa kepeillä kävelyn vuoksi. Mutta ei se ainakaan akillesjännetulehduksia ole poistanut. Tuntuu, että kaikki on kokeiltu, mutta tulehdus vaan on ja pysyy! Olen kuullut usealta eri taholta, että tietyt lääkkeet/lääkkeiden päällekkäinen käyttö saattaa aiheuttaa harvinaisia sivuvaikutuksia, esim. akillesjänne oireita. Pitääkö tieto paikkansa ja voisitko selvittää onko jollakin käyttämälläni lääkkeellä osuutta asiaan? Kiitos.

Näytä vastaus

Vastaus:

Ette kerro tarkemmin, minkälaista tuo aktiviurheilunne on ollut. Useinhan akillesjänne vauroituu fyysisestä rasituksessta, joka rasitus aiheuttaa ns. mikroruptuuroita jänteeseen eli pieniä vaurioita, ei kuitenkaan jänteen katkeamista.Hoitona on lepo ja mm mainitsemannwe kipsaus.

Hankalaa rasitusta ovat juoksu ja hypyt. Hoitona on levon lisäksi pienimole4kulaarinen hepariini (Fragmin), m utta sen sijaan akillesjänteetupen tulehtuessa usain käytetty kortisoni ei ole suositelva. Toisaalta tulehduskipelääkknä käyttty meloksikaami on varsin heikko, varsinkin, jos annoas on van 7,5 mg/pv.

Ette myöskään kerro, millä lääkityksellä sairastamanne keuhkokume ja keuhkiputkentulehdus hoidettiin. Harvemmin niihin käytwetää ns. fluorokinolololeja, joiden tunnettu akillesjänteisiin kohdistuva haitta on jopa akillersjänteen katkeaminen Kerrotte, että oireet alkoiv<t sairastamanne keuhkokuumeen ja keuhkoputkentulehduksen jälkeen. Jää kuitenkik späselväksi, mitä antib ioottia käyettiin Yleensä tuolloin ei käyt etää ns. fluokinolojeja (norfloks/Tarivid,m oksifloksasiini/Avelox jn ) Niidenh käy ttöön on hyvinki herkästi liittynyt akillesjänteen katkeanuisia.

Julkaistu: 10.10.2011

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kun lähetät kysymyksen asiantuntijoille, toimitamme ne eteenpäin nimettöminä. Vastauksia julkaistaan Kauneus ja Terveys -lehdessä Klinikka-sivuilla sekä terve.fi:ssä. Kaikkiin kysymyksiin emme valitettavasti voi vastata. Käsittelemme viestiäsi luottamuksellisesti. Poistamme sen 2 kuukautta vastaanottamisen jälkeen. Emme kerää tai säilytä mitään tietoja viestien lähettäjistä.