Terve.fi

Jalkoja särkee maltillisen liikunnan jälkeen

D.C. (Doctor of Chiropractic), BSc (Hons), liikunnanohjaaja

Jani Mikkonen

Kysymys:

Olen aloittanut erittäin maltillisesti juoksuharrastuksen pitkän tauon jälkeen. Sain kunto-ohjaajalta aloitteiljalle sopivan treeniohjelman, jossa aloitellaan todella kevyillä, lyhyillä (n. 20 – 30 min)intervallityyppisillä harjoituksilla, matala askel, kolme kertaa viikossa. Venytykset ennen ja jälkeen ja aina vähintään yksi lepopäivä välissä.

Ongelma: Reisiäni alkaa särkeä välittömästi treenin jälkeen tai jo sen loppuvaiheessa. Särky alkaa polven yläpuolelta ja siiryy siitä vähitellen ylöspäin ja lonkkanivelen seudulle. Särky on voimakasta, ärsyttävää ja jalat muuttuvat aroiksi kävellä. Tämä jatkuu myös seuraavan päivän, jonka aikana se vähitellen laantuu jos otan kevyesti enkä rasita jalkoja liikaa. Sen sijaan rasituksesta se vain yltyy. Olen myös huomannut, että jo loputtuaankin särky alkaa heti uudelleen, jos otan muutamankin juoksuaskeleen.

Todettu selkärangan rappeuma 2010: lannerangan kaksi alinta nikamaa reilusti alentuneet ja ilmeisesti tämän vuoksi selän ja lantionalueen melko voimakasta särkyä ollut kolmisen vuotta säännöllisesti. Muuta: vaikea endometrioosi, migreeni, astmatyyppistä oireilua ja aikuisiän megacolon, jolle syytä ei tutkimuksista huolimatta löytynyt. Seurannassa.

Olen 42-vuotias nainen. Perusliikuntana koiran kanssa tehtävät lenkit 3 – 4 kertaa päivässä (yhteensä 1,5 – 2,5 tuntia kävelyä per päivä) ja työmatkat (25 minuuttia suunta) kävellen tai pyörällä. En polta, en juurikaan käytä alkoholia, kasvissyöjä ja muutenkin elämäntavat ok (179 cm ja 72 kg).

Nyt kiinnostaa voiko tuo särkyongelma johtua selästä? Tai mitä se voisi olla? Surkeaa lihakuntoa? Ja onko mitään mitä voisin esimerkiksi itse tehdä asialle? Haluaisin ehdottomasti jatkaa todella hyvin muuten alkanutta harrastusta, pidän juoksemisesta todella paljon.

Näytä vastaus

Vastaus:

Kehon kipeytyminen on selkeä merkki vähentää harjoittelua, niin ettei keho kipeydy ja pikkuhiljaa tuntemuksien mukaan lisätä taas rasitusta. Juoksuharjoitusta ei voi tavallisesti aloittaa, jos selkä jo valmiiksi on kipeä.

Todennäköisimmin alaselkä-lonkka-alaraaja liikeketjussa on hoidettavaa, joka aiheuttaa liikkeen epätaloudellisuuden ja kivun. Selkä tuskin yksin aiheuttaa kuvaamaasi vaivaa, vaan mukana ovat mahdollisesti myös lantio, lonkka ja alaraaja. Lihaskunto ja -tasapaino vaikuttavat myös asiaan.

Ajattelen että normaalit venyttelyt yms. on jo kokeiltu, joten käy asiantuntevan manuaalisen terapeutin vastaanotolla, jossa hän voi kertoa oman mielipiteensä kehosi toiminnasta ja mahdollisista toimintahäiriöistä. Ensiaskel juoksun uudelleen aloittamiseen on kehon oireettomuus ilman juoksua, jonka jälkeen kehon rasitusta on mahdollista alkaa lisätä.

Julkaistu: 31.5.2012

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kun lähetät kysymyksen asiantuntijoille, toimitamme ne eteenpäin nimettöminä. Vastauksia julkaistaan Kauneus ja Terveys -lehdessä Klinikka-sivuilla sekä terve.fi:ssä. Kaikkiin kysymyksiin emme valitettavasti voi vastata. Käsittelemme viestiäsi luottamuksellisesti. Poistamme sen 2 kuukautta vastaanottamisen jälkeen. Emme kerää tai säilytä mitään tietoja viestien lähettäjistä.