Terve.fi

Elämä on nukkumista

Elämä on nukkumista

Sanna Leino

Kasvatustieteilijä, erityisenä osaamisalueena stressi

Sanna Leino

Kysymys:

Olen parikymppinen mies, jolla koulutuksen suorittaminen ei vaadi luennoilla ravaamista, keskimäärin pitää raahautua koululle kerran kahdessa viikossa. Tämä “mahdollistaa” nukkumisen oman biologisen kellon mukaan, joka vaikuttaa elävän yli 24-tuntista vuorokautta, suurinpiirtein 27-tuntista (väsy tulee joka päivä noin 3 tuntia edellistä myöhemmin). Tämä johtaa siihen, että harrastan unirytmin korjailua muutaman päivän välein. Mikäli menen samaan aikaan nukkumaan kuin edellisenä päivänä, kierin sängyssä sen kolme tuntia, kunnes saan unta.

Unen määräkin on hieman ongelmallinen, nukun tavallisesti noin 11-13 tuntia, alle 9 tunnin unilla olen kuolemanväsynyt koko seuraavan päivän ja satunnaisesti nukun 16-19 tuntia heräämättä kertaakaan välissä. Uni on myös koko ajan todella syvää. Mikäli pitää herätä tiettyyn aikaan, on välttämätöntä laittaa 10-25 herätystä noin kahden tunnin jaksolle ennen deadlineä, nukun vähintään ensimmäisestä 5-10 herätyksestä ohi, vaikka äänet on maksimilla.

Olen kokeillut korjata tätä nukkumalla vähemmän, joka oli hyvin tuskallinen jakso, sillä se ei korjannut biologista kelloani ja olin todella väsynyt koko ajan.

Olen lukenut liian pitkään nukkumisesta aiheutuvan mahdollisesti terveyshaittoja ja tahtoisin korjata sisäisen vuorokausirytmini, mutta en keksi enää keinoja. Olen kokeillut myös esimerkiksi:
1) ilman kofeiinia ja melatoniinia
2) ilman kofeiinia, mutta illalla melatoniinia
3) nukkua vähemmän, aamulla kofeiinia
4) illalla melatoniinia, ~8-9 tuntiset unet, aamulla kofeiinia

Minulla kofeiini piristää, muttei lykkää nukahtamista, melatoniini syventää unta, muttei aiheuta tarvetta mennä nukkumaan aiemmin.

Näytä vastaus

Vastaus:

Hei!

Uni-valverytmin häiriöt oireilevat mm. liikaunisuutena ja väsymyksenä. Olet yrittänyt selviytyä itseksesi erilaisia keinoja kokeillen, mutta nyt kehotan sinua ehdottomasti hakeutumaan lääkärin vastaanotolle.

Suosittelen hakeutumaan unihäiriöihin erikoistuneen klinikan vastaanotolle (esim. Helsingin uniklinikka tai Oivauni) tai vaihtoehtoisesti pyytämään opiskelijaterveydenhuollosta lähetteen uni-valverytmin häiriöihin erikoistuneelle lääkärille.

Voit lukea oheisen artikkelin, jossa kuvataan uni-valverytmin häiriöitä:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00535

Julkaistu: 15.11.2016

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.