Terve.fi

Yritätkö laihtua? Ole tarkkana juustovalinnoissa!


Jos jossain on helppo tingata kaloreista, niin ainakin juustossa.

Riittäisikö leivälle kahden juustoviipaleen sijasta yksi ja voisiko rasvaisen juuston sijasta kokeilla kevytjuustoa? Maistuisiko makaronilaatikko ilman juustoraastetta, saati sulatejuustoa, ja voisiko juustoviipaleen sijasta leivälle joskus valita raejuustoa?

Koska juuston rasva on enimmäkseen kovaa eli tyydyttynyttä rasvaa, suositellaan juustoista arkikäyttöön niitä, jotka sisältävät korkeintaan 17 % rasvaa (17 grammaa/100 grammaa kohti). Tyydyttynyt rasva lisää veren kolesterolipitoisuutta ja huonontaa sokeriaineenvaihduntaa. Myös juuston suolamäärään kannattaa kiinnittää huomiota. Yli 1,4 % suolaa sisältävät juustoja ei kannata suosia.

Alla on vertailtu muutamien eri juustojen rasva- ja suolapitoisuuksia malliksi. Muista katsoa kaupassa, millainen juusto sujahtaa ostoskoriisi!

Vähärasvaiset juustot:

  • Raejuusto: rasvaa 2 %, suolapitoisuus 0,7 %
  • Edam 9 %: rasvaa 9 %, suolapitoisuus 1,2 %
  • Tuorejuusto: rasvaa 13 %, suolapitoisuus 0,8 %

Rasvaiset juustot:

  • Sulatejuusto: rasvaa 20 %, suolapitoisuus 0,8 %
  • Perinteinen Edam: rasvaa 24 %, suolapitoisuus 1,3 %
  • Mozzarella: rasvaa 25 %, suolapitoisuus 0,5 %
  • Perinteinen kermajuusto: rasvaa 29 %, suolapitoisuus 1,3 %

Rasvaiset ja runsassuolaiset juustot:

  • Sinihomejuusto: rasvaa 29 %, suolapitoisuus 2,9 %

Lähteet: Sydänliitto, Valion tuotesivut

Julkaistu: 2.11.2011