Kauneus & Terveys

Yö on parasta aikaa ihonhoitoon

Yö on parasta aikaa ihonhoitoon
Nukkuminen on hyvin tärkeää ihon uudistumisen kannalta. Hormonimuutokset tehostavat ihon verenkiertoa kirkastaen sitä.
Kuvat Thinkstock

Ihon lämpötila on korkeampi nukkuessa, jolloin ikääntymistä vastaan käytetyt valmisteet toimivat paremmin.  Myös solut uudistuvat unessa kahdeksan kertaa nopeammin silottaen ryppyjä.

Yön yli valvomisen seurauksena iho muuttuu kalpeaksi ja silmien alle ilmestyy tummat rinkulat. Jos ei nuku suositeltua kahdeksaa tuntia yössä, stressihormonitaso nousee, mikä hidastaa kollageenin tuottamista ja edistää ryppyjen ilmestymistä.

Msncb.com tarjoaa joukon ohjeita, joilla varmistat päivittäiset kauneusunet:

Pese kasvosi 

Meikin, öljyn ja muiden epäpuhtauksien peseminen kasvoilta pitää ihohuokoset tiiviinä ja ihon puhtaana. Ikääntymisen merkkejä hidastavat tuotteet läpäisevät puhtaan ihon paremmin. Kuiva iho kannattaa puhdistaa voidepohjaisella aineella ja rasvainen iho geelipohjaisella. Jos ihosi on herkkä, odota kymmenen minuuttia ennen kuin levität sille voiteet.

Elvytä iho vitamiineilla 

A-vitamiinit nuorentavat ihoa. Auringonvalo saattaa kuitenkin estää vitamiineja toimimasta, joten niitä on parasta käyttää öisin.  Käytä A-vitamiiniyhdisteitä sisältävää voidetta joka yö, jotta iho tottuu sivuvaikutuksiin.

Eräässä tutkimuksessa havaittiin, että K-vitamiinia sisältävää silmänalusvoidetta ja A-vitamiineja sisältävää yövoidetta käyttävien naisten tummat silmänaluset parantuivat 33 prosentilla. K-vitamiini on myös herkkä uv-säteilylle, joten sitäkin tulee käyttää vain öisin. Vitamiinit estävät myös silmänympärysryppyjen ilmestymistä.

Käytä tehokasta kosteusvoidetta 

Lisänesteytys on tärkeää, sillä yön aikana kehon lämpötila nousee ja kehon nestepitoisuus vähenee. Yökäyttöön kannattaa siis valita voide, jossa on tehokkaasti kosteuttavia aineita, kuten hyalruonia tai glyseriiniä.

4 unikikkaa kauniiseen ihoon 

1. Nuku selälläsi

Vatsalla tai samalla kyljellä nukkuminen joka yö saattaa uurtaa pysyvät rypyt ihoosi. Jos et kuitenkaan totu nukkumaan selälläsi, vaihda tyynyliina satiiniseen. Silkkinen materiaali estää ryppyjen muodostumista.

2. Kohota päätäsi

Useampi tyyny auttaa välttämään turvonneet silmät. Jos pää on nukkuessa korkeammalla kuin sydän, nesteet eivät kasaannu kasvoihin.

3. Sijoita ilmankostuttimeen

Kuiva, kuuma ilma imee kosteuden ihosta. Ilmankostutin edistää ihon pehmeyttä ja joustavuutta.

4. Nuku syvempää unta

Käytä makuuhuonetta ainoastaan nukkumiseen ja seksiin. Tämä auttaa yhdistämään sänkysi nukkumiseen. Vältä kofeiinia ja liikuntaa 3-5 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Rajoita alkoholin juontia iltaisin. Pidä makuuhuone pimeänä ja viileänä. Ihanteellinen makuuhuoneen lämpötila on noin 18 astetta. Älä katso tv:tä tai käy internetissä juuri ennen nukkumaanmenoa.

Julkaistu: 25.6.2015
Kommentoi »