Kauneus & Terveys

Voiko flunssaisena treenata?

1

Tunnetko itsesi flunssaiseksi? Selvitimme, milloin voi palata treenaamaan.
Teksti Virve Järvinen
Kuvat Shutterstock

Kurkkua kutittaa, ja nenä on tukossa. Voiko tässä vaiheessa vielä estää flunssan tulon? 

– Kova treeni voi joskus aiheuttaa flunssan kaltaisia oireita, sillä se heikentää tilapäisesti puolustuskykyä. Päivän paussilla selviää, onko kyse flunssasta vai treeniväsymyksestä, liikuntalääketieteeseen erikoistuva lääkäri Tanja Komulainen sanoo. Hän työskentelee UKK-instituutissa ja Tampereen Urheilulääkäriasemalla.

Varsinkin kurkkukipu on vakavasti otettava vaiva, sillä se altistaa sydänlihastulehdukselle. Jos treenaa kurkkukipuisena, virusten kulku verenkierron kautta sydämeen tehostuu ja päivän tauko voi venyä kuukausiksi.

Pitkäkestoinen kylmälle altistuminen laskee vastustuskykyä ja voi laukaista tuloillaan olevan flunssan. Kannattaa siis vetäistä villasukat jalkaan!

Sinkki, C-vitamiini ja maitohappobakteerit saattavat auttaa torpedoimaan taudin tai lyhentämään sen kestoa. Kasviksissa, marjoissa ja hedelmissä on paljon suojaravintoaineita, jotka kohentavat vastustuskykyä. Ne imeytyvät paremmin kuin pillereistä saadut.

Flunssa vei voiton. Onko pakko pysytellä pedissä? 

– Jos kuume on korkea, kurkku kipeä, päätä särkee ja veto on poissa, elimistöä ei kannata kuormittaa lisää vaan on syytä pysytellä petipotilaana. Jos vointi sallii eikä kuumetta ole, kevyet arkiaskareet voivat edistää toipumista.

Flunssan oireita voi lievittää itsehoitolääkkeillä, mutta lepoa ne eivät korvaa. Vaarana on, että lääkkeillä itsensä oireettomaksi hoitanut lähtee liian aikaisin liikkeelle ja sairastuu uudelleen, pahimmillaan ikävään jälkitautiin.

Kuume on poissa. Joko voi kipaista kuntoilemaan? 

– Kuumeen jälkeen on hyvä pitää yhtä monta lepopäivää, kuin kuume kiusasi. Kuumeinen infektio saa proteiinit pilkkoutumaan elimistössä. Niiden palautuminen ennalleen vie puolentoista päivän kuumeen jälkeen pari viikkoa. Sinä aikana treeni ei kehitä kuntoa. 

Koska elimistö ei ole samassa iskussa kuin ennen tautia, kannattaa liikkeelle lähteä pikkuhiljaa: juoksija voi kävellä ja jumppaaja venytellä. Treenitehoa on hyvä kasvattaa asteittain samalle tasolle kuin ennen tautia.

Kolme kuumeista ja kolme sen jälkeistä lepopäivää viettänyt tarvitsee tähän uudet kolme päivää. Jos oireet palaavat, tehoa on nostettu liikaa liian nopeasti.

Kunto on taas kohdallaan, pysyköön tauti poissa jatkossa. Miten flunssaa ehkäistään? 

– Hyvä kunto suojaa flunssalta muttei pidä sitä takuuvarmasti poissa. On normaalia, että liikkuja sairastaa kolme neljä lenssua vuodessa.

Jos tauti tuppaa useammin, treeniä voi olla kuntoon nähden liikaa tai se voi olla liian kovaa tai yksipuolista. Tai sitten liikkujalla voi olla jokin huomaamatta jäänyt perussairaus, kuten astma.

Stressiä sairastumisesta ei pidä ottaa, sillä stressihormonit heikentävät puolustusjärjestelmää. Ahkera käsipesu, monipuolinen ravinto ja kunnon unet suojaavat liikkujaa pöpöiltä, ja yskiminen nenäliinaan tai hihaan kyynärtaipeen kohdalle estää taudinaiheuttajia leviämästä.

Julkaistu: 20.1.2013