Terve.fi

Vinkit runsaskuituisempaan ruokavalioon

Suomalaiset saavat ravinnostaan keskimäärin 20 grammaa kuitua, mikä on liian vähän suosituksiin nähden. Kuitua suositellaan saatavaksi vähintään 25 grammaa päivää kohti. Saadaksesi riittävästi kuitua, tulee sinun nauttia päivittäin täysjyväviljaa, kuten esimerkiksi ruisleipää sekä hedelmiä, marjoja ja kasviksia.

10 vinkkiä runsaampaan kuidun saantiin:

1. Ruisleipä

Syö päivittäin ruisleipää. Kolmesta viipaleesta saat kuitua jo yli puolet päivän tarpeesta.

2. Puuro ja marja

Miten olisi aamupuuro marjojen kera? Yksi lataus ruispuuroa (2 dl) vadelmien (100 g) kera sisältää kuitua reilut 1/3 päivittäisestä saantisuosituksesta.

3. Vaihda salaatti

Salaatin tilalle voit vaihtaa runsaasti kuitua sisältävän raastetun kaalin, esimerkiksi valko- ja punakaalin.

4. Pasta, riisi vai peruna

Vaihda vehnäpasta ja valkoinen riisi perunaan tai suosi kaura- ja ruispastoja, moniviljapastoja sekä täysjyväriisiä.

5. Kasvis ja juures

Muista ottaa kasvikset ja juurekset mukaan ruoanlaittoon! Jokaisella lämpimällä aterialla on hyvä olla tarjolla ainakin yhtä sorttia!

6. Raaste

Lisää kasvisraasteita esimerkiksi lihamureketaikinan tai perunamuusin joukkoon.

7. Papu ja linssi

Runsaskuituisia papuja ja linssejä voi lisätä lähes huomaamatta erilaisiin ruokiin ja salaatteihin.

8. Hedelmä

Syö päivittäin vähintään kaksi hedelmää! Hedelmäsalaatti on oiva välipala tai jälkiruoka.

9. Marja

Lisää marjoja esimerkiksi maustamattomaan jogurttiin tai puuroon!

10. Graham

Korvaa leivonnassa osa vehnäjauhoista grahamjauhoilla.

Lue myös tämä artikkeli: Kuidut hellivät sisintäsi

Katso lisää kuidusta ja hyvistä kuidunlähteistä Tohtori.fi-sivustolta!

Julkaistu: 5.2.2009
Kommentoi »