Vauhtikestävyysalue – vauhdikkaampaa hikoilua ja hengästymistä

Vauhtikestävyysalue – vauhdikkaampaa hikoilua ja hengästymistä
Vauhtikestävyysliikunta on vauhdikkaampaa lenkkeilyä sekä aerobisia lajeja, pallopelejä ja askelluksia sisältävää ryhmäliikuntaa.
Julkaistu: 25.6.2015

Vauhtikesvätyysliikunta saa jo hien irtoamaan ja hengityksen kiihtymään reilummin, mutta edelleen pysytään siedettävällä tuntemussektorilla. Liikuntaa jaksetaan jatkaa yhtäjaksoisesti puolesta tunnista tuntiin, jalat eivät kangistu maitohapoista, eikä hengitys muutu huohottamiseksi.

Vauhtikestävyysliikunta parantaa tehokkaasti hapenkuljetuselimistön kuntoa eli kestävyyttä ja se kuluttaa paljon energiaa (rasvanpoltto). Aloittelijalla voi olla viikossaan 1-2 tällaista tehoharjoitusta ja niiden määrää voi hyvin lisätä kunnon noustessa edellisten peruskestävyystreenien kustannuksella. Mitä paremmassa kunnossa olet, sitä tehokkaammin voit liikkua!

Sykealue Miltä tuntuu? Mitä tapahtuu? Millaista liikuntaa? 70-85 % Hrmax keskiraskas-raskas kestäyyyskunnon kohottamiseen tähtäävää liikuntaa, kuluttaa runsaasti energiaa vauhdikkaampaa kestävyysliikuntaa: edelliset lajit vauhdikkaammin, luisteluhiihto, vapaauinti, rullaluistelu, palloilulajit, aerobic…  

Kommentoi »