Terve.fi

Vältä piilorasvaa

Vältä piilorasvaa
Piilorasva on elintarvikkeissa olevaa ”näkymätöntä” rasvaa. Ruoka-aine saattaa itsessään olla rasvapitoinen tai elintarvikkeeseen on lisätty valmistusvaiheessa rasvaa. Piilorasvat ovat pääsääntöisesti kovia eli tyydyttyneitä eläinrasvoja, joiden saantia tulisi vähentää.
Julkaistu: 27.6.2006

Piilorasva on elintarvikkeissa luonnostaan olevaa, ”näkymätöntä” rasvaa. Ruoka-aine saattaa itsessään olla rasvapitoinen tai elintarvikkeeseen on lisätty valmistusvaiheessa rasvaa. Piilorasvat ovat pääsääntöisesti kovia eli tyydyttyneitä eläinrasvoja, joiden saantia tulisi vähentää, sillä tyydyttyneet rasvat paitsi kohottavat sydän- ja verisuonitautien riskiä, liikaa nautittuna myös lihottavat.

Suomalaisten rasvansaannista 60 % tulee piilorasvoista. Määrä on huolestuttavan suuri, sillä monikaan ei tiedosta ruokavalionsa rasvan saannin lähteitä. Syöjän voi olla vaikea tietää ruuan rasvapitoisuutta, sillä ulkonäkö tai maku ei välttämättä paljasta, paljonko ruuassa on rasvaa – se syödään ikään kuin huomaamatta ja siten saadaan turhaa energiaa.

Piilorasvan lähteitä riittää

Piilorasvaa on mm. maitotuotteissa, kuten maidossa, kermassa, piimässä, jogurtissa, juustoissa, smetanassa ja jäätelöissä. Lihan, kalan, broilerin ja lihajalosteiden, kuten makkaran rasva on lähes kokonaan nakymättömissä. Leivonnaiset ovat erityisen salakavalia: ”kuivakan” näköiset viinerit, keksit, piirakat ja pasteijat ovat usein rasvapommeja. Teollisesti valmistetut einekset, kuten pitsat, hampurilaiset ja piirakat, valmisruuat, sekä salaattikastikkeet sisältävät usein paljon piilorasvaa. Muita piilorasvan lähteitä ovat esimerkiksi perunalastut, popcornit, pähkinät ja suklaa.

Piilorasvan määrät voivat yllättävän suuria, esimerkiksi tavallinen viineri sisältää noin 25 g rasvaa, suklaapatukka 15 g ja einespitsa 30 g. Pussillinen (300 g) perunalastuja sisältää 90 g rasvaa, joka kattaa enemmän kuin koko päivän rasvantarpeen.  

Tutki tuoteselosteita

Piilorasvat hiipivät helposti ruokavalioon jos ei tiedä missä niitä on. Siksi piilorasvan lähteet on hyvä tiedostaa ja opetella lukemaan pakkausten tuoteselosteita, sillä ne ovat kuluttajalle ainoa keino elintarvikkeen rasvapitoisuuden selvittämiseksi.

Elintarvikkeiden tuoteselosteissa rasva on ilmoitettu grammoina sataa grammaa tuotetta kohden. Yleensä myös rasvan koostumus on eritelty tyydyttyneisiin, yksinkertaisesti tyydyttyneisiin ja monityydyttymättömiin rasvahappoihin. Tyydyttyneet rasvat ovat haitallisia rasvoja, joita kannattaa välttää.  

Karkota piilorasva

Piilorasvan saantia voi vähentää vähärasvaisilla elintarvikkeilla. Maitotuotteista kannattaa valita vähärasvaisia vaihtoehtoja, kuten rasvatonta maitoa ja piimää sekä runsasrasvaisten juustojen tilalle kevytjuustoja, ja voin voi korvata kasvisrasvapohjaisilla kevytlevitteillä. Ruuanlaitossa kannattaa käyttää rasvattomia kypsennystapoja, esimerkiksi ranskanperunoiden tilalle kannattaa valita keitetty peruna sekä liha ja kala kypsentää ilman voita ja kermaa. Päivittäisessä ruokavaliossa erilaisia kevyttuotteita kannattaa ylipäätään suosia ja nauttia runsasrasvaisia herkkuja vain harvoin.

Pienet valinnat johtavat huomattavaan rasvan saannin vähenemiseen, mikä näkyy lopulta myös kiloissa.

Kommentoi »