Apu Terveys

Uuden ruokavalion haltuunotossa auttaa suunnitelmallisuus

Uuden ruokavalion haltuunotossa auttaa suunnitelmallisuus
Uusi ruokavalio ja muutokset syömistottumuksissa vaativat arjen tarkastelua kokonaisuutena.
Julkaistu: 14.5.2019

Ruokavalio ja syöminen mietityttää yhä useampia. Vastaanotolleni saapui hiljattain henkilö, joka kertoi lukeneensa asiantuntijoiden blogikirjoituksia terveellisestä ja painonhallinnan kannalta sopivasta ruokavaliosta. Hän tiesi, miten pitäisi syödä, mutta sadatteli kykenemättömyyttään kontrolloida syömistään. Ilmassa oli paljon itsesyytöksiä.

Ruokailu kotona oli muuttunut kuluneen vuoden aikana kovin erilaiseksi. Oli ryhdytty tekemään entistä enemmän eettisesti ja ekologisesti kestäviä valintoja. Tämä oli luonut epäjärjestystä ja haasteita syömiseen.

Mikä minussa on vialla, kun en toimi, niin kuin olisi itselle parasta?

Varttitunnin keskustelun jälkeen asiakkaani pystyi kertomaan itse, mitkä seikat ruokailussa olivat muuttuneet huonompaan suuntaan. Esimerkiksi työtahti oli kiristynyt vuoden aikana, ja siksi välipalat olivat jääneet syömättä. Proteiini aterioissa oli vähentynyt, ja iltaisin mieliteot lähtivät käsistä. Hyvän keskustelun jälkeen päästiin konkreettisiin ratkaisuihin ja kirjattiin ne paperille.

Vääränlaisessa syömisessä ei todellakaan ole aina kyse tiedon puutteesta tai edes pelkästään ruoasta. Syyt ovat hyvin moninaisia, usein psykologisia tai elämäntilanteeseen liittyviä. Nykyisin tiedetään, että keskeisiä syitä väärille raiteille joutumiseen ovat unihäiriöt, erityisesti uniapnea, vähäinen arkiaktiivisuus, jotkin lääkitykset, loukkaantumiset, sisäerityksen muutokset ja stressaava hektinen elämä. Herkkujen helppo saatavuus ei helpota tilannetta.

On usein mahdotonta sanoa kovin nopeasti, miksi yksittäisen ihmisen syöminen on pielessä. Asiaan pureutuminen ja syiden löytäminen vaatii rauhallista ja kunnioittavaa keskusteluilmapiiriä. Asiakas tarvitsee itsereflektointitaitoa ja halua heittäytyä elämänsä syövereihin.

Yksi asia kuitenkin pohdituttaa minua usein. Ani harva asiakkaistani tekee kirjallista suunnitelmaa tavoitteistaan ja pitää seurantaa muutoksista, jotka aikoo viedä käytäntöön. Ihmisen kyky tehdä muutoksia on ainakin osittain kiinni tavoitteesta ja pitkäjänteisestä tiedostamisesta – eli kirjallisesta suunnitelmasta. Tämän vuoksi esimerkiksi yritysten strategiset suunnitelmat ja kehityskeskustelut tehdään kirjallisesti.

Olen havainnut, että ilman kirjallista suunnitelmaa hyvät aikeet hukkuvat arjen kiireiden ja muiden prioriteettien alle. Nykyään monen sairauden hoidossa puhutaan kirjallisesta hoitosuunnitelmasta. Diabeteksen hoidossa siihen on pyritty jo vuosia.

Kirjallinen suunnitelma on konkreettinen osoitus, että asia on tärkeä elämänlaadun ja terveyden kannalta. Kun ajatus siirtyy paperille tai tietokoneelle, se pyörähtää pari ylimääräistä kierrosta aivoissamme ja edistää näin käytännön toimintaa. Pelkät aikeet tuppaavat hukkumaan mustaan aukkoon.

Konkreettinen suunnitelma edistymisestä, mustaa valkoisella, auttaa saavuttamaan tavoitteet. 

Kirjallisen suunnitelman muodolla ei ole suurta merkitystä. Tavoitteet ja toimenpidesuunnitelma voi olla päiväkirjassa, jääkaapin ovessa, Excelissä tai kalenterissa. Pääasia on, että kirjaamiset osoittavat syömismuutosten tärkeyden riittävän usein.

Ehkä syöt väärin, koska et ole miettinyt syömisiisi vaikuttavaa elämän laajaa kirjoa.

Kirjoittaja on laillistettu ravitsemusterapeutti, THM, MBA.

Kommentoi »