Kauneus & Terveys

Tyrmää nukahtamisongelmat!

Nukutko huonosti? Niin nukkuu maailmanmestari Eva Wahlströmkin. Lue, miten nyrkkeilijä on onnistunut parantamaan untaan.
Kuvat Jarno Kuusinen/AOP

Kun haluaa menestyä, pitää tehdä kaikki vähän paremmin kuin vastustajat, nyrkkeilyn maailmanmestari Eva Wahlström, 36, tietää. Miten hän sitten nukkuu ja palautuu paremmin kuin muut?

- En minä nukukaan, olen huono nukkuja! Mutta olen kokeillut kaikenlaista, jotta saisin paremmat unet.

Evan parhaat vinkit

  1. Älä vie puhelinta makuuhuoneeseen. “Meillä on kotona sääntö, ettei kännykkää saa viedä lainkaan yläkertaan, missä nukumme. Jo se, että puhelin on samassa tilassa, häiritsee unta. Hankimme aikaisia aamuja varten perinteiset herätyskellot.”
  2. Karsi kaikki turha. “Makuuhuoneessamme on pelkistetty, rauhoittava sisustus. Tuuletan tilan aina ennen nukkumista, jotta siellä on riittävän viileää.”
  3. Varaa riittävästi aikaa unelle. “En katso televisiota myöhään. Menen sänkyyn kello 22 ja nousen sieltä kello 7-8. Minun on vaikea rauhoittua, koska olen ylivirittynyt treenistä ja päässäni on aina paljon ideoita. Minulla on myös selkä- ja lonkkakipuja, jotka häiritsevät unta. Ja uusperheemme 1-2 lasta, jotka ovat usein siellä samassa sängyssä!”
  4. Syö tarpeeksi illalla. Menen nykyään nukkumaan riittävän täydellä vatsalla enkä mieti dieettiä. Olen huomannut, että se parantaa unta. Olen kokeillut rauhoittavia reishi-tippoja, mutta ne eivät tehonneet minuun. Melatoniinista taas tuli paha olo."
  5. Älä herää väkisin aikaisin. Ennen saatoin herätä jumppaamaan aamukuudelta. Nyt valitsen nukkua pidempään ja teen treenin myöhemmin. Olen oppinut, että minun pitäisi harjoitella vähemmän ja levätä enemmän."
  6. Hanki hyvä sänky ja tyyny. “25-vuotiaana sairastuin vakavasti. Alaraajani tulehtuivat niin pahasti, että pystyin välillä liikkumaan vain konttaamalla. Nukuin kaksi vuotta lattialla, koska mikään sänky ei tuntunut hyvältä kipujen vuoksi. Ramppasin eri lääkäreillä hakemassa apua. Lopulta löysin Tempurin viskoelastisen vaahtomuovipatjan. Materiaali sekä tukee kehoa että joustaa: antaa hartioiden ja lantion painua riittävästi patjaan. Se mahdollistaa optimaalisen verenkierron yön aikana, joten uni ei häiriinny esimerkiksi puutumisten vuoksi. Olen nukkunut tällaisella patjalla nyt yli 10 vuotta.”
Julkaistu: 2.3.2017
2 kommenttia