Turvottaa, närästää tai vatsa ei toimi kunnolla – kärsitkö sinäkin stressivatsasta?

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LaxoPlant
Turvottaa, närästää tai vatsa ei toimi kunnolla – kärsitkö sinäkin stressivatsasta?
Stressivatsasta kärsii nykypäivänä yhä useampi. Asiaan kannattaa kiinnittää huomiota, sillä toimiva vatsa vaikuttaa kaikkeen: mielialaan, tunteiden sääntelyyn ja jopa aivotoimintaan.
Julkaistu: 23.11.2020
Suoliston vaikutuksen omaan oloon ja hyvinvointiin huomaa yleensä vasta siinä vaiheessa, kun vatsa alkaa oireilla eli suolen toiminta hidastuu, turvottaa, närästää tai ripuli vaivaa. Yhä useampi kärsii niin sanotusta stressivatsasta eli toiminnallisista vatsavaivoista, joille ei löydy selitystä esimerkiksi sairaudesta tai allergiasta. Silti se aiheuttaa usein edellä mainittuja oireita.
Osalla ihmisistä on vahva taipumus reagoida stressaaviin tilanteisiin vatsalla, mutta harvempi rekisteröi ongelman tai tekee sille mitään. Terveystalon ravitsemusterapeutti Maare Kauppisen mukaan tämä johtuu usein siitä, että mieli on niin vahva − se käskyttää jatkamaan epämiellyttävästä olosta huolimatta.
− Vatsan signaalit sivuutetaan helposti niin kauan kuin pää vain kestää. Moni miettii, että hitsi kun taas turvottaa, muttei pysähdy miettimään, mistä asia johtuu. Tämä on harmillista, sillä muun muassa ruokavalinnoilla, liikunnalla, unella ja muulla omalla toiminnalla voisi helposti kohentaa oloa, kertoo Kauppinen, joka on paitsi laillistettu ravitsemusterapeutti myös mindfulnessohjaaja ja kognitiivinen lyhytterapeutti.

Rauhoita elimistö tekemällä itselle mieluisia asioita

Kovissa stressitilanteissa Kauppinen neuvoo laskemaan kierroksia esimerkiksi rauhallisen liikunnan tai musiikin kuuntelun avulla. Tässä kuten syömisessäkin, on järkevintä suosia itselle mieluisia vaihtoehtoja. Kroppa yleensä osaa kertoa, mikä on paras vaihtoehto.
− Jos mietitään esimerkiksi liikuntaa, niin tulisi aina kuulostella miten kokee treenaamisen siinä hetkessä ja harjoituksen jälkeen. Tavoitteena on löytää tasapaino innostuneen ja rauhallisen olotilan välillä. Yksilöllisyys on valttia tässäkin.
Sopivan rauhallinen liikunta ja ystävien seura auttavat lieventämään stressiä ja helpottavat näin myös vatsaongelmia. Kokeile LaxoPlant-ravintolisää, jos tuntuu, että suolistosi kaipaa tukea toimiakseen säännöllisesti. LaxoPlant-tabletin sisältämä malva ylläpitää suolen säännöllistä toimintaa.
Stressiä tarvitaan, mutta on kuormittavaa, jos elimistön kortisolitasot ovat koko ajan vahvasti punaisen puolella. Tällaisessa tilanteessa voi olla parempi tehdä koiran tai kaverin kanssa kävelylenkin metsässä sen sijaan, että suuntaisi kovatempoiselle ryhmäliikuntatunnille tai juoksemaan. Kuormitusta kun voivat aiheuttaa myös mielekkäät asiat.
− Omia stressitasojani mittarista seuratessani olen huomannut, että ne voivat yllättäen olla alhaisemmat arkena kuin viikonloppuna, kun olen esimerkiksi reissussa. Muista siis kuunnella omaa oloa ja päätä sen perusteella, onko järkeä lähteä viikonloppuna kotoa mihinkään.
Riittävä lepo on tärkeää palautumisen kannalta. Väsyneenä stressitasotkin nousevat helpommin.

Laita oma hyvinvointisi etusijalle

Kauppisen mukaan ihmisillä on monesti tapana miettiä enemmän muita ihmisiä, jolloin omat tarpeet jäävät helposti taka-alalle. Tämä voi puolestaan aiheuttaa vatsaongelmia.
Muiden miellyttäminen saattaa näkyä esimerkiksi ruokavalinnoissa niin, että valinnat tehdään vaikkapa puolison maun mukaan. Tämä siitäkin huolimatta, että ne eivät välttämättä sovi omalle vatsalle.
− Itsensä kuuntelu kehon ja mielen tasolla on ensisijaisen tärkeää. On hyvä pysähtyä pohtimaan, mitkä ruoat, ihmissuhteet ja muut asiat tekevät hyvää itselle, entä mitkä huonoa. Asioista on lupa kieltäytyä.

Miksi suoliston hyvinvointi on niin tärkeää?

Toimiva vatsa vaikuttaa kaikkeen: mielialaan, tunteiden sääntelyyn ja jopa aivotoimintaan. Tilannetta hankaloittaa se, ettei aina ole vain yhtä syytä, miksi voi huonosti. Näin vyyhtiä on vaikeampi lähteä purkamaan.
− Ihmiset eivät aina välttämättä tule edes ajatelleeksi, että tuskainen olo voi johtua vatsasta. Voi olla, ettei suoli toimi kunnolla tai turvottaa. Toiset vielä yrittävät helpottaa oloaan lohtusyömisen avulla, mikä puolestaan voi lisätä ahdistusta ja kierre on valmis.
Itselle asetetut vaatimukset ovat monen kompastuskivi. Ateriarytmi ja sallitut ruoat on määritelty tarkkaan. Toisaalta liikunta on tavoitteellista. Kauppinen kannustaakin tarkistamaan omia vaatimuksia, jotta elämä rentoutuisi − samalla vatsakin voi yleensä paremmin.

Näin ylläpidät suolistosi hyvinvointia

  • Muista liikunta, sillä se tukee suoliston ja mielen hyvinvointia. Kun aloitat päiväsi liikunnalla, herättelet samalla kroppaa ja suolistoa. Tauota päivää käymällä kävelyllä tai vaihda perinteinen palaveri kävelyversioon.
  • Nauti päivän aikana riittävästi kuituja. Suosi muun muassa täysjyvätuotteita, marjoja ja kasviksia. Vaihda esimerkiksi leipä ja puuro kuitupitoisempaan vaihtoehtoon.
  • Juo 1,5–2 l nestettä päivässä.
  • Pidä ateriarytmi tasaisena ja syö säännöllisesti. Päivän aikana olisi hyvä nauttia 4–6 ateriaa.
  • Kuuntele kroppaasi myös ulostamisasioissa. Pyri siihen, että pääset vessaan aina silloin kuin on tarve. Pidättäminen voi johtaa siihen, että hätä menee ohi ja olo muuttuu tukalaksi.
  • Laske kierroksia stressitilanteen ollessa päällä esimerkiksi kuuntelemalla itsellesi mieluista musiikkia tai harrastamalla liikuntaa. Joskus kannattaa vain kohdistaa katse ikkunasta ulos ja hengitellä muutaman kerran sisään ja ulos.
  • Laita oma hyvinvointisi etusijalle eli muista terve itsekkyys.
LaxoPlant on ravintolisä. Suositeltava vuorokausiannos on 1 tabletti. Ilmoitettua suositeltua vuorokausiannosta ei saa ylittää. Ravintolisä ei korvaa monipuolista ja tasapainoista ruokavaliota eikä terveitä elämäntapoja. Ei alle 12-vuotiaille lapsille, raskauden tai imetyksen aikana. Ei lasten ulottuville. Markkinoija Sanofi Oy.
MAT-FI-2000802-1.0 – 11-2020
Kommentoi »