Terve.fi

Treenaa nuorena – pysyt hoikempana keski-iässä!

Treenaa nuorena – pysyt hoikempana keski-iässä!
Varhaisaikuisuudessa aloitettu ja siitä asti ylläpidetty päivittäinen liikunta auttaa vähentämään erityisesti naisten painonnousua keski-iässä, todetaan tuoreessa amerikkalaistutkimuksessa.
Julkaistu: 15.12.2010

Nortwesternin yliopiston 20 vuotta kestäneessä tutkimuksessa huomattiin ihmisten, jotka ylläpitivät runsasta liikuntaa, lihovan muita epätodennäköisemmin myöhemmin elämässään. Ero oli huomattavissa erityisesti naisten kohdalla. Tästä huolimatta kaikkein aktiivisimmatkaan henkilöt eivät voineet välttyä iän tuomilta lisäkiloilta.

- On vaikeaa välttää painonnousua ikääntymisen myötä, sillä aineenvaihduntamme hidastuu ja elämäntapamme sekä terveydentilamme saattavat vaikeuttaa runsasta liikkumista, tutkija Arlene Hankinson totesi.

Hänen mukaansa tutkimus kuitenkin osoittaa, että kaikkien tulisi sisällyttää päivittäiseen elämäänsä säännöllistä liikuntaa läpi elämän, mitä monet eivät tee.

Hankinson kollegoineen tutki kahden vuosikymmenen ajan 1800 naisen ja 1700 miehen aktiivisuustasoja liittyen nuorten aikuisten sydänsairauksien riskikartoitukseen (CARDIA).

- Halusimme nähdä riittikö ihmisten liikkuminen nuoruudessa vähentämään keski-iän painonnousua vai olisiko heidän ollut tarpeellista lisätä liikunnan määrää, Hankinson selitti.

Tutkijat huomasivat, että kaikkein aktiivisimmat henkilöt eli vähintään 150 minuuttia viikossa raskasta liikuntaa harrastavat, hyötyivät ikääntyessään eniten nuoruusiän uurastuksestaan. Naiset, jotka olivat kaikkein aktiivisimpia, lihoivat noin kuusi kiloa vähemmän kuin muut.

Paljon liikuntaa nuoruudessa harrastaneilla miehillä ero oli kuitenkin puolet pienempi. He nimittäin lihoivat vain noin kolme kiloa vähemmän kuin vähän liikkuvat miehet, mikä saattaa tutkijoiden mukaan selittyä sillä, että miehet usein yliarvioivat aktiivisuuttaan.

Vähäisellä liikunnalla nuoruudessa ei nähty olevan mitään vaikutusta myöhempään painonnousuun. Tutkimuksessa runsaaksi liikunnaksi määriteltiin liikuntamuodot, kuten koripallo, juokseminen, reipas kävely, jumppatunnit tai päivittäiset aktiviteetit, kuten kotityöt tai rakennustyöt.

Lue lisää:

Mikä muuttaa lääkkeen myrkyksi? – Katso video!

 

Kommentoi »