Kauneus ja Terveys

Toipilas? Edistä parantumista ruokavaliolla

Toipilas? Edistä parantumista ruokavaliolla
Eri elämäntilanteissa tarvitset erilaista ravintoa. Jos olet juuri ollut sairaana voit tukea parantumista ruokavalion avulla.
Julkaistu: 29.5.2015

Ravinteikas ruoka edistää solujen uudistumista. Proteiinipitoinen ravinto ja hyvät rasvat auttavat toipumisessa. Ruokavaliossa saisi olla myös runsaasti omega-3-rasvahappoja.Proteiinin riittävästä saannista kannattaa pitää huolta, jos sairastelu jatkuu pitkään. Sairaana voit hyvin käyttää tavallista energiapitoisempia juomia, kuten maitoa tai mehua.Maitohappobakteereilla voi tukea suoliston vastustuskykyä.Näin syöt käytännössä: Syö monipuolinen kunnon ateria kahdesti päivässä ja riittävästi välipaloja.Maitohappobakteereita saat elintarvikkeista, joihin sitä on lisätty. Tällaisia ovat piimä ja jogurtit. Lisäksi voit käyttää hapatettuja tuotteita, kuten hapankaalia ja viiliä. Omega-3-rasvahappoja on rasvaisessa kalassa ja vaikkapa rypsi-, soija- ja pellavansiemenöljyssä.Lisää ruokavalioosi kuorittuja hampunsiemeniä. Niissä on paljon rasvaa, rasvahappoja, proteiinia, kuitua ja kivennäisaineita.Aterian lisukkeiksi sopivat gluteeniton, proteiinipitoinen kvinoa ja täysjyväriisi. Kvinoa on hyvä raudan lähde. Se ehkäisee anemiaa. Terveellisiä riisinleseitä voi lisätä taikinoihin, mysliin tai vaikka smoothieen.Tyrni, lakka ja mustaherukka ovat hyviä luontaisten vitamiinien lähteitä. Ota C-vitamiinitäydennystä vaikka mehuna tai marjahyytelönä, jos kokonaisia marjoja ei ole.Purkista: Voit ottaa omega-3-rasvahappoja kapseleina, joskaan purkkitavara ei välttämättä tarjoa samanlaista hyötyä kuin suoraan kalasta saatu rasvahappo.Myös maitohappobakteereita saa purkista.Huomaa, että sairastumisen jälkeen otetuilla suurilla vitamiinilisäannoksilla ei voi nopeuttaa toipumista.

Kommentoi »