Terve.fi

Terveellinen välipala - unohda napostelu

Terveellinen välipala - unohda napostelu
Hyvä välipala on monipuolinen ja ravitseva. Se auttaa jaksamaan pitämällä vireystasoa yllä ja tukemalla terveyttämme. Hyvä välipala on kuin ateria pienoiskoossa, sisältäen niin kasviksia, täysjyväviljaa kuin proteiinia.
Julkaistu: 22.8.2012

Välipalat ovat osa laadukasta ateriointia. Syö päivittäin 1–3 välipalaa tarpeesi mukaan. Nauti välipala, jos aterioiden välit olisivat muutoin liian pitkiä. Hyvä aterioiden väli on useimmilla ihmisillä 3–5 tuntia.

Vältä liian pitkiä ateriavälejä, koska ne houkuttelevat syömään myöhemmillä aterioilla liian suuria annoksia. Hirmunälässä tulee myös syötyä usein vähemmän laadukasta ruokaa.

Haitallinen napostelu

Napostelulla tarkoitetaan pientä jatkuvaa syömistä. Napostelemalla syödyn ruoan määrä on yleensä niin pieni, ettei mahdollinen nälkäsi sillä lähde.

Napostelu lisää energiansaantia ja on siksi haitallista painosi kannalta. Myös suusi terveys kärsii, jos napostelet useasti.

Napostelusta voit helposti hankkiutua eroon syömällä kunnon ateriat ruoka-aikoina ja nautimalla lisäksi laadukkaita välipaloja varsinaisten ateria-aikojesi välissä. Suunnittele etukäteen, mitä nautit välipalaksi ja milloin. Tällöin sopivat välipalat eivät pääse unohtumaan.

Runsaasti kasviksia, marjoja tai hedelmiä

Kaikki vihannekset, juurekset, marjat ja hedelmät ovat hyviä välipaloja. Valitse vain kasviksista itsellesi mieluisat vaihtoehdot. Eri värisistä ja makuisista kasviksista löytyy jokaisen omaan makuun sopivia vaihtoehtoja.

Nauttimalla kasviksia runsaasti ja vaihtelevasti turvaat päivittäisen antioksidanttien, vitamiinien ja mineraalien saantisi. Erityisesti C-vitamiinia ja folaattia on vaikea saada riittävästi, ellet käytä kasviksia, hedelmiä tai marjoja.

Valitse kasviksia jokaiselle aterialle, kuten myös jokaiselle välipalalle. Vähäenergiset kasvikset eivät välttämättä riitä pelkäksi välipalaksi, jos liikut runsaasti, mutta silloinkin ne kuuluvat ehdottomasti osaksi laadukasta välipalaa.

Kasvisten käyttöä on helppo lisätä. Kaksinkertaista vaikkapa käyttämiesi kasvisten määrä leipäsi päällä tai nautti salaattia välipalaksi.

Voit helposti ottaa mukaan lasten hedelmäsoseita tai -säilykkeitä, mikäli syöt  välipalasi matkalla harrastuksiin. Tarkistathan tällöin, että säilykehedelmät on valmistettu ilman lisättyä sokeria. Myös valmiit juurespalat ovat helppoja ja nopeita välipaloja mukaan otettaviksi.

Marjakeitot ja -kiisselit eivät ole vitamiinipitoisuudeltaan aivan yhtä hyviä valipalavaihtoehtoja kuin marjat tai hedelmät sellaisenaan, mutta jos energiantarve on suuri, ovat nekin kelpoja välipaloja.

Kommentoi »