Kauneus & Terveys

Tee arkiruoasta terveellistä



Tee arkiruoasta terveellistä

Tutut arkiset suosikkiruokalajit muuttuvat pienillä kikoilla paremmiksi aterioiksi.
Teksti Krista Korpela-Kosonen
Kuvat A-lehtien kuvatoimitus

1. Onko arkiruoka aina terveellinen valinta?

Kotiruoka on yleensä varsin terveellistä, mutta joskus sekin voi olla huono valinta.

Esimerkiksi reippaalla otteella lorautettu kerma tai runsas voin käyttö tekee ateriasta ravitsemuksellisesti huonon valinnan. Niissä on paljon energiaa ja kovaa rasvaa.

Arkiateria on epäterveellinen myös silloin, jos siitä puuttuvat kasvikset tai niitä on niukasti. Viljalisukkeiden olisi hyvä olla täysjyväisiä ja kuitupitoisia. Ruokaa ei myöskään pidä suolata pilalle eikä syödä liian paljon.

2. Ovatko kaupasta ostetut einekset huono vaihtoehto?

Kaupan eineshyllyssä on nykyään myös ravitsemuksen kannalta hyviä vaihtoehtoja.

Kannattaa vertailla pakkausmerkintöjä. Rasvaa pitäisi olla enintään 5 prosenttia ja suolaa 0,8 prosenttia.

Sydänmerkityt tuotteet ovat terveyden kannalta hyvä vaihtoehto omassa tuoteryhmässään. Niissä rasva on parempilaatuista ja suolaa on vähemmän kuin muissa.

Eineksestä saa täysipainoisen aterian, kun sen kanssa syö kasviksia. Lautasmalli on hyvä ohjenuora. Kasviksilla kannattaa täyttää puolet lautasesta.

3. Voivatko huonot valmistusvälineet tehdä ruoasta epäterveellistä?

Periaatteessa voivat, vaikka ne eivät yleensä vaikuta makuun.

Jos paistinpannun teflonpinta on naarmuuntunut tai muovikauha unohtuu kiehuvaan keittokattilaan, ruokaan voi liueta haitta-aineita, joiden runsas saanti ei ole terveellistä.

Samasta syystä puisia kauhoja ja leikkuualustoja ei kannata pestä astianpesukoneessa.

Huokoinen puupinta imaisee sisäänsä pesuainehiukkasia, jotka voivat liueta ruokaan seuraavalla käyttökerralla.

4. Onko kiireessä tehty ruoka vähemmän terveellistä kuin huolellisesti haudutettu?

Ei ole. Nopeasti kokkaamallakin voi valmistaa todella terveellisen aterian.

Nopea kypsennys sopii erityisen hyvin monille kasviksille. Silloin niiden vitamiinit säilyvät paremmin.

Vartissa valmiiksi ehtivä, runsaasti kasviksia sisältävä vokkiruoka on mitä mainioin arkiateria.

Asiantuntija: laillistettu ravitsemusterapeutti, kotitalousopettaja Marjaana Kemppainen/RavistamoLähteet: Suomalaiset ravitsemussuositukset ja Elintarvike­teollisuusliitto

Kokeile näitä helppoja vinkkejä

Lihamakaronilaatikko

Pieni muutos: Vaihda jauheliha vähärasvaiseen, kevytmaito rasvattomaan maitoon ja vaalea makaroni tummaan.

Iso muutos: Käytä jauhelihan sijaan soijarouhetta tai Härkistä. Lisää säilöttyjä papuja ja porkkanaraastetta ja vuoraa pinta tomaattiviipaleilla. Korvaa suola tai osa siitä suolattomalla currylla.

Broilerikastike

Pieni muutos: Korvaa kerma kasvirasvasekoitteella tai kaura- tai soijakermalla. Saat vähemmän tyydyttynyttä rasvaa.

Iso muutos: Lisää kasviksia tai hedelmiä, kuten herkkusieniä, paprikaa, ananasta tai mangoa. Mausta tuoreilla yrteillä. Höystä säilötyillä kikherneillä ja cashew- tai maapähkinöillä.

Kermainen kalakeitto

Pieni muutos: Vaihda kerma maitoon tai jätä keittoon kirkas liemi.

Iso muutos: Käytä monipuolisemmin kasviksia. Lisää joukkoon palsternakkaa tai pinaattia ja vaihda peruna bataattiin.

Julkaistu: 5.12.2018