Terveyskeskuslääkärin pientä potilasmäärää ihmettelee Talouselämässä Kelan asiantuntija, terveysturvan tutkimuksen päällikkö Hennamari Mikkola.
Jutun mukaan hän kertoo helsinkiläisestä terveyskeskuslääkäristä, joka ottaa vastaa kymmenen potilasta päivässä. Mikkola vertaa lukua tanskalaiskollegaan, jonka potilasmäärä on kaksikymmentä.
Mikkola arvioi, että joko Suomessa on verkkaisempi työtahti tai kosolti aikaa menee muuhun kuin potilaiden hoitoon, Talouselämä kertoo.
- Tästäkö ne terveyskeskusjonot johtuvat? kysyy Mikkola TE:n mukaan.
Talouselämä kertoo, että Mikkola puhui aiheesta äskettäin Lääkäripalveluyritykset ry:n tilaisuudessa.
Vain kymmenen potilasta per päivä.
Terveyskeskuslääkärin pientä potilasmäärää ihmettelee Talouselämässä Kelan asiantuntija, terveysturvan tutkimuksen päällikkö Hennamari Mikkola.
Jutun mukaan hän kertoo helsinkiläisestä terveyskeskuslääkäristä, joka ottaa vastaa kymmenen potilasta päivässä. Mikkola vertaa lukua tanskalaiskollegaan, jonka potilasmäärä on kaksikymmentä.
Mikkola arvioi, että joko Suomessa on verkkaisempi työtahti tai kosolti aikaa menee muuhun kuin potilaiden hoitoon, Talouselämä kertoo.
- Tästäkö ne terveyskeskusjonot johtuvat? kysyy Mikkola TE:n mukaan.
Talouselämä kertoo, että Mikkola puhui aiheesta äskettäin Lääkäripalveluyritykset ry:n tilaisuudessa.
Talouselämän tekemässä jatkojutussa aiheesta Helsingin terveysvirastosta kommentoidaan, että kymmenen potilasta vuoron aikana pitää aika hyvin paikkansa.
Osastopäällikkö Hannu Juvonen Helsingin sosiaali- ja terveysvirastosta kertoo jutussa, että 7,5 tunnin työpäivän aikana lääkäri kuitenkin tekee myös muuta kuin vastaanottaa potilaita. Hän soittaa noin neljä hoitopuhelua jotka korvaavat käyntejä sekä tekee noin kolme hoitajakonsultaatiota ja kolme sähköisen asioinnin potilaskontaktia. Lisäksi lääkäri uusii ison tukun reseptejä ja tekee 4–6 lääkehoidon kokonaisarviota.
Mitä mieltä olet? Vastaa gallupiin.
Lähteet: Talouselämä, Talouselämä
Lue myös:
HU: Tällaista tilipussia tarjotaan tk-lääkärille Helsingissä