Suosittu bloggaaja vinkkaa: Näin saat mieliteot kuriin

Suosittu bloggaaja vinkkaa: Näin saat mieliteot kuriin
Personal trainer ja bloggaaja Monna Pursiaisen vinkeillä mieliteot pysyvät poissa. Vatsakin voi paremmin fodmap-ruokavaliolla.
Julkaistu: 27.1.2016

Monna treenaa! -blogin Monna Pursiaista motivoi hyvinvoinnin ylläpitämisessä se, että hän on omakohtaisesti kokenut, millaista on voida huonosti ja tuntea olonsa väsyneeksi.

Ennen liikunta-alalle siirtymistään hän kohteli omien sanojensa mukaan kroppaansa ”kuin mätisäkkiä”. Kun liikunta ei kuulunut kalenteriin ja suuhun tuli pistettyä miltei mitä tahansa, oli olo todella raskas.

Välipala pelastaa

Monna varoittaa liian pitkistä ruokailuväleistä, sillä nälän yltyessä sietämättömäksi sortuu helposti hakemaan kaupasta jotain nopeaa ruokaa, joka ei välttämättä ole kaikkein terveellisin vaihtoehto.

Hyvä välipala, kuten banaani tai kourallinen pähkinöitä, voi pelastaa mieliteoilta.

– Esimerkiksi jouluherkuttelun jälkeen omiin rutiineihin palaaminen onnistuu hyvin, kun syö säännöllisesti 3–4 tunnin välein ja kätkee herkut pois näkyviltä.

FODMAP-ruokavaliosta apua vatsavaivoihin

Jos pyrkii pudottamaan painoa, on tärkeää syödä riittävästi. Mikään yksittäinen raaka-aine ei paranna hyvinvointia, sillä tie kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin löytyy oman itsensä ja vatsansa tuntemisen kautta. Monna on huomannut, että hänen kannattaa suosia FODMAP-ruokavaliota, joka on tarkoitettu ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsiville.

– Vältän kaikkia muita viljoja, paitsi kauraa. En syö hitaasti sulavia juureksia enkä palkokasveja.

Vaikka ajoittain tuleekin jaksoja, kun haluaa piilottaa kaikki herkut pois silmistä, ei tiukkapipoinen asennoituminen ravinnon suhteen kuulu Monnan hyvinvoinnin peruspilareihin. Tarkat rajoitteet kiristävät mieltä ja vaikuttavat negatiivisesti hyvinvointiin.

Kommentoi »