Terve.fi

Suositeltava liikunta fibromyalgian hoitoon


Ohjaus fibromyalgian kokonaisvaltaiseen omatoimiseen hoitoon ja rohkaisu sen toteuttamiseen parantavat liikunnan tuloksia.

Fibromyalgiaa sairastavan liikuntaohjelman laatiminen ja sen toteuttamisen aloitus on suositeltavaa toteuttaa ammattihenkilöiden avulla.

Ohjaus sairauden kokonaisvaltaiseen omatoimiseen hoitoon ja rohkaisu sen toteuttamiseen parantavat liikunnan tuloksia.

Liikuntaohjelman perusosaksi suositellaan terveysliikunnan yleissuositusta. Sitä mukautetaan henkilön oireiden, kunnon, mieltymysten, mahdollisuuksien ja muiden tekijöiden mukaan. Fyysisen inaktiivisuuden välttäminen on tärkeää.

Liikunnan pääosa on kestävyysliikuntaa kuten kävelyä, sauvakävelyä, uintia tai muuta vesiliikuntaa.

Liikuntamuotojen vaikuttavuutta ei ole vertailtu luotettavissa tutkimuksissa. Tärkeintä on valita liikuntamuotoja, joita henkilö voi ja haluaa harrastaa jatkuvasti useita kertoja viikossa.

Liikuntaa pitäisi olla vähintään 2 – 3 kertaa viikossa.

Liikunnan sopiva kuormittavuus on kohtalainen, jopa kevyt. Kun harjoittelu aloitetaan kevyenä, se ei yleensä aiheuta kipuja, lihasten arkuutta tai väsymystä, tai ne menevät nopeasti ohi.

Lihaskuntoharjoittelu ja venyttely ovat suositeltavia lisäosia.

Koska nopea väsyminen on fibromyalgialle tyypillistä, saattaa olla edullista toteuttaa päivän liikunta useana jaksona.

Maalla ja vedessä tapahtuvan liikunnan biologiset vaikutukset ovat yhtä suuria. Monet potilaat pitävät kuitenkin enemmän vedessä tapahtuvasta liikunnasta.

Koska stressillä saattaa olla merkittävä osuus fibromyalgian kehittymisessä ja jatkumisessa, on tavallistakin tärkeämpää, että liikunta vähentäisi stressiä ja tuottaisi rentoutumista ja hyvää oloa.

Myös päivittäisiin toimintoihin sisältyvästä liikunnasta samoin kuin mm. joogasta ja tai chista näyttää olevan hyötyä.

Satunnaiset ja hyvin rasittavat liikuntasuoritukset tuottavat enemmän haittoja kuin hyötyjä.

Julkaistu: 22.6.2017